Anmeldelse av Kurt blir grusom, norsk film fra 2008

Animasjon Spilletid: 74 minutter

Kurt blir grusom - Trailer 04.09.2008

Kurt er artig

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 16.07.2009]

Kurt er trøkksjåfør og er veldig dreven og populær kar i sitt yrke. Men en dag flytter Doktor Petter inn ved siden av han i et stort flott hus med svømmebasseng og pen bil. Kurt blir nå oversett i nabolaget og selv sin egen familie som han bor sammen med legger seg veldig mye opp i hva Doktor Petter finner på. Kurt finner ut at han må gjøre noe for å bli sett og begynner å jobbe som lege selv om han ikke er kvalifisert, og ting begynner å gå galt...

Doktor Petter er lege og skryter av at han har en mye viktigere jobb en Kurt. Det får Kurt til å føle seg mindre attraktiv i familien sin. Bedre blir det heller ikke at hele hans familie begynner å henge på fester og tilstellinger hos Doktor Petter. Doktor Petter er meget selvopptatt og liker å vise seg fram. Han har også mye penger og ødelegger litt av huset til Kurt for så å bare slenge litt penger på bordet og si at alt er bra igjen.

Karakterene er herlig gjennomført, i hele Kurts familie finner vi artige typer. I Kurts familie har man sønnen Bruse-Kurt som stemmer Høyre og og ser litt ut en pappagutt. Vi finner også tykke Helena som hører på satanisk rock. Kurts minste sønn Bud er som en mindre kopi av sin far, bare litt smartere. Kurts kone er arkitekt og heter Anne-Lise hun er veldig opphengt i Doktor Petter. I tillegg får vi stifte bekjentskap med en politimann som elsker Rosenborg og en statsminister med enorme bryster. Dette er et artig samfunn som alle holder på med sitt og meler sin egen kake.

Historien er godt egnet for å lage film av for hele familien. Animasjonen er artig laget og lyser gøyhet over seg. Animasjonsteknisk er det mye å hente, men det tar filmen igjen på sin sjarmerende og skjeve stil. Selv i min alder ler man godt av denne filmen og storkoser seg. Atle Antonsen gjør seg bra i stemmen til Kurt. Også de andre kjente navn blant stemmegiverne som Jon Øigarden, Pernille Sørensen, Kristin Skogheim, Aksel Hennie og Anders Bye gjør sitt beste for å lande filmen.

Filmen begynner veldig godt og leverer gode poenger helt fram til godt over midten av filmen, men klarer ikke å underholde oss like mye på slutten, selv om den er dratt greit i havn. Man ler til gjengjeld veldig mye fram til over midten av filmen, og det er i seg selv et veldig godt tegn. Vi vet av erfaring at dette er et vanlig fenomen i animasjonsfilmer med at de er vanskelig å avslutte godt. Et litt upedagogisk og tullete univers basert på Erlend Loes bok. Dette er et godt valg om man liker komedie, animasjonsfilm eller vil se en litt artig film sammen med barn.

- Månelyst i Flåklypa - Sjarmerer fremdeles, selv på månen!
- Dyrene i Hakkebakkeskogen - Sjarmbombe av en tidløs klassiker!
- Knutsen & Ludvigsen og den fæle Rasputin - Fargesterk, vittig og småfrekk moro!
- Solan og Ludvig - Herfra til Flåklypa - Herlig hyllest og videreutvikling av Flåklypa!
- Solan og Ludvig - Jul i Flåklypa - Helstøpt og vellykket gjensyn med Flåklypa
- Pelle politibil på sporet - Snill, god og trygg for barna
- Pelle Politibil går i vannet - Sjarmfult animert politibileventyr
- Kaptein Sabeltann - En helaftens norsk sjørøvertegnefilm med Kaptein Sabeltann

• Filmnytdvd.dk

Qvisten Animation AS