Anmeldelse av Ukjent soldat (Tuntematon sotilas), finsk film fra 2017

Drama, Krig Spilletid: 180 minutter Aldersgrense: 15 år

Visuelt slående finsk krigsfilm

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 27.03.2019]

Alt starter i 1941 da Finland er alliert med Tyskland. Da starter Finland kampen for å vinne tilbake områder som Sovjetunionen okkuperte under vinterkrigen som varte fra 1939 til 1940. Vi følger kampani som opererer maskingevær mot frontlinjene mot de Sovjetiske styrkene. Vi følger de finske soldatene veldig tett hele veien i deres kamp mot den russiske stormakten....

Filmen er basert på boken ‘Ukjent soldat’ fra 1954 av den finske forfatteren, Väinö Linna. Det er en bestselger i Finland, og boken er allerede blitt filmatisert før, både i 1955 og i 1985. Filmen begynner bra som et solid krigsdrama. Filmen er en meget imponerende og gjennomarbeidet krigsfilm. Filmen skal også være blandt de aller dyreste finske filmene ever laget.

Alt ser utrolig bra ut. Dette er en gripende og spennende film. Den er godt fotografert og ypperlig fortalt. Filmen ser veldig dyr ut og holder bra følge med det beste fra Hollywood nå for tiden. Nattscenene er også mesterlig fanget i filmen.

Det er rimelig mye krigsaction i filmen, men mot midten er det litt pauser. Etterhvert går filmen litt tregere og det er ikke fult så mye action. Da dabber filmen tidvis litt av før den igjen glimter til noe igjen. Synes filmen er bra fortalt, men den er noe lang og er mer en krigsskildring enn å ha en skikkelig historie. Men om du setter pris på krigsfilmer er dette noe du bør forsøke deg på.

På sitt beste er denne filmen svært god, med høy intensistet og skikkelig uggen krigsfilmfølelse. Dette kan minne litt om en finsk versjon av Band of Brothers, men uten den store helhetshistorien og fremdriften til Spielbergs store miniserie. Det er heller ikke noe særlig oversiktsbilde i krigen og du får også et veldig ujevnt rollegalleri. Filmen føles også fritt for storpolitikk. Men det er mange gode krigsfilmscener som merkes når du ser.

Dette er ikke like spesielt underholdende og engasjerende film hele veien, men filmen er veldig godt laget. Slutten er også noe tam og filmen føles litt raskt over. Viselt sett er filmen meget sterk, men den drar noe ut mot midten og utover. Rollene kunne også vært bedre laget. De blir litt traust og kjedelig i lengden å følge. Men likevel har filmen mange veldig spennende og kule krigsøyeblikk som tar krigens mareritt og strategi på kornet.

Omtalespalte: Krigsfilm

Her finner du omtaler av krigsfilmer.
Les flere spalteomtaler: Krigsfilm
- DVD / Blu-Ray - Les flere.

• Dagens Nyheter
  • Filmeye.se
  • Kulturbloggen.com
  • Aftonbladet
  • Kulturnyheterna
  • Filmtopp.se
  • SR P4
  • P1 Kulturnytt (Sverige)

Finland, Belgia, Island

Finsk