Anmeldelse av Rød (Trois couleurs - Rouge), fransk film fra 1994

Drama Spilletid: 93 minutter Aldersgrense: 10 år

Rødt, dypt og magisk

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 08.07.2009]

En ung dame kjører på en hund. Da hun oppsøker eieren med den triste nyheten bryr han seg ikke om det og ber henne gjøre hva hun vil med hunden. Da hun seinere mottar et pengebeløp antar hun at dette er fra hundens eier og oppsøker ham igjen. Under dette besøket får hun vite at han har jobbet som dommer og at han nå overvåker naboens telefon. Hun vemmes over denne tanken og vet ikke helt hva hun skal gjøre med dette.

Filmen begynner så treffende med at vi får se en som slår et nummer på en telefon og et signal som så går gjennom kablene. Den unge damen heter Valentine og jobber som modell på catwalken og ellers på reklameoppdrag. Hun har en kjæreste som hun prater med i telefonen og lever et rolig og vanedannet liv. Hun får litt spenning og glød inn i livet sitt da hun begynner å bli kjent med den gamle dommeren.

I denne tredje filmen i serien tre farger (Blå, Hvit og Rød) er det nå finalen med rød vi står overfor. Man trenger ikke å ha sett de to første filmene for å få utbytte av denne tredje filmen, siden dette er en helt selvstendig historie, men en får litt ekstra krydder på om en har det.

Dette er en dyp film med mye inntrykk å dra inn. Som vanlig er det veldig mye detaljer i scenene, men her er selv også handlingen detaljrik. Dette er en film man virkelig kan grafse i og se mange ganger. Karakterene er interessante og skuespillet godt i dette herlige møtet mellom fersk ungdom og erfarenhet. Det er også et flott fotoarbeid og en får inntrykk av at filmen er veldig gjennomtenkt på alle plan. Det kan også nevnes at denne filmen ble nominert til hele tre Oscar som er en enorm bragd for en europeisk film.

- Hvit - Den hvite likhet
- Blå - Blått, vakkert og poetisk

- Hvit - Den hvite likhet
- Blå - Blått, vakkert og poetisk
- Veronikas to liv - Nydelig komplekst om to parallelle liv

• Moovy.dk

Frankrike, Polen, Sveits

Fransk

France 3 Cinema, CAB Productions, MK2 Productions, Zespol Filmowy 'Tor', Le Studio Canal+, Télévision Suisse-Romande (TSR)