Anmeldelse av To menn og en kvinne (Jules et Jim), fransk film fra 1962

Drama, Romantikk Spilletid: 105 minutter Aldersgrense: 15 år

Trekantdrama med en kvinne i sentrum

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 24.03.2019]

Filmen er satt til før, under og etter den store krigen i flere forskjellige deler av Frankrike, Østerrike og Tyskland. Jules er østerriker og Jim er en pariser som møtes på Montparnasses caféer i 1912. Jules og Jim kjempet på forskjellige sider under krigen. Etter krigen på en gresk øy møter de to Catherine og med det oppstår et uvanlig trekantforhold. De to vennene bytter på å ha Catherine som kjæreste eller elsker. Dette er et forhold som går på stumpene løs, men det er Catherine som sitter i førersetet og styrer de to vennene som marionettdukker...

Det hele er regissert av den franske mesterregissøren François Truffaut. Dette er den første filmen jeg ser av ham. ‘Jim og Jules’ er skapt i sort/hvittog er meget lett og ledig presentert. Det hele føles også friskt regissert. Musikken veksler mellom litt sirkusaktig musikk og munter og fin fiolinmusikk med innslag av fløyte eller harpe. Fotoarbeidet er meget gjennomført med interessante snitt og kule kameravinkler.

Og selv om filmen heter Jules og Jim, er det Cathrine som driver historien, og det er hun er den som får ting til å skje. Filmen tematiserer rundt hvordan menn reagerer på kvinners frihet til å føle. Fortellerstemmen er fremtredende og forteller alt som skjer underveis og setter oss raskt inn i det som skjer. Utgangspunktet for regissøren var å skape en film om en uanstendig situasjon og leke med rollefigurene deretter, og det har han også virkelig klart til det fulle. Digger hvordan denne kvinnen virkelig styrer absolutt alt i filmen. Filmen er også blitt stående som en av de aller viktigste innen den franske nybølgen.

Filmen har mange stikk til stumfilmfoto til tider. Løpescenene der vi ser kvinnen i gutteklær fra siden er veldig kul og forseggjort. Scenen der vi ser huset forfra med to terrasser overfor hverandre og Jules, Jim og deres jentevenn dukker opp i terassene og et vindu etter at de nettopp er våknet føles både artig og fiffig. Filmen skildrer også skyttergravskrigene på en grusom måte i det som virker som autentisk foto fra krigen.

Dette er en fantastisk film som på overflaten tilsynelatende oppfører seg som et romantisk drama om to menn og bare en dame. Hun er vanskelig å forholde seg til og går lett lei av sine partnere. Filmen har en fjærlett stemning og er ganske underholdende hele veien. Alt begynner svært feelgood, men så surner det til i trekantforholdet. Slutten på filmen er også litt uvanlig. Skuespillerne gjør også sitt til at filmen blomstrer, og da særlig Jeanne Moreau som er et funn som Catherine. Hun har en vanvittig utstråling.

‘Jim og Jules’ er en herlig klassiker som stadig klarer å more og glede filmfansen. Det er mange kule øyeblikk i filmen, både filmatisk sett og innholdsmessig. Det gjør at jeg fikk sansen for François Truffaut som filmskaper og vil gjerne se mer av ham. Filmen er ikke like original i dag som den var da den kom, men nok til at den skiller seg litt ut i mengden. Liker også veldig godt tvistene og handlingsmomentene i filmen. Alt i alt er dette en solid film som leverer varene.

Omtalespalte: Dramafilm

Her finner du omtaler av dramafilmer.
Les flere spalteomtaler: Dramafilm
- Klassiker - Les flere.