Anmeldelse av Helan & Halvan (Stan & Ollie), engelsk (britisk) film fra 2018

Biografi, Komedie, Drama Spilletid: 97 minutter Aldersgrense: Alle år

Helan & Halvan - Trailer 21.11.2018

Rørende og knallsolid om tidenes komikeduo!

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 14.03.2019]

De var klodens største og mest kjente komikerpar. Bestevenner var de også. Stan Laurel og Oliver Hardy, aka Laurel and Hardy, skapte et radarpar og karakterer med en komisk timing som trollbant folk. Etter deres glanstid i Hollywood før krigen, bringes vi inn i livene deres tidlig på 50-tallet da de skal forsøke seg på et comeback, denne gang i Storbritannia.

Tiden kan dog se ut til å ha gått fra dem, og Laurel and Hardys storhetsperiode har dabbet av. Likevel gir de ikke opp og får seg en real omgang med eventyr og trampeklapp som også ble deres svanesang. I hovedrollene står John C. Reilly og Steve Coogan, to karer som virkelig synes å nagle sine to karakterer utrolig godt.

Å først bli tatt med tilbake til denne gullalderen, for så å følge dem i etterkrigstidens Storbritannia, gir oss en følelse av både tid, sted og storhet rundt disse to karene. Det var en tid da stjerner virkelig var stjerner, men hvor selvsagt også disse måtte begynne og funkle med tiden.

Det er igjennom Helan & Halvans nedtur at historien også blir både sår, vakker, vond og virkelighetserkjennende, alt gjort med strålende skuespill og en sjarm som viser hvor uimotståelige disse to karakterene var.

Noe av det beste med filmen er hvordan den klarer å skildre og overføre duoens magi, sjarm og humor til oss. Helan & Halvan vekkes slik til live igjen, selv for de av oss som absolutt ikke har noe som helst forhold til disse Hollywood-legendene engang. Da snakker vi filmatisk magi, selv i 2019.

Dette er med andre ord en svært sjarmerende, velspilt og hjertegod skildring av noen virkelige ekte gammeldagse Hollywood-stjerner, en type portrett av en svunnen tid man både ler, gråter og får en deilig nostalgisk følelse av. Regissør Jon S. Baird har ikke skapt en aldeles særegen eller annerledes portrettfilm, men balansen mellom de viktige grepene er stort sett filmen igjennom så knallgod og uimotståelig at man blir sjarmert i senk. Ikke minst må Reilly og Coogans innsats virkelig roses, for de er virkelig Helan & Halvan for oss!

(Foto/Copyright: Another World Entertainment)

- Komedie - Les flere.

• Radio Times
  • Times (UK)
  • iTromso
  • Hamar Arbeiderblad
  • TV2
  • BBC
  • Skont Productions (Youtube)
  • London Evening Standard
  • Independent (UK)
  • Daily Telegraph (UK)

Storbritannia, USA, Canada

«Pokémon: Detective Pikachu»

«Luftens siste mester»

«Min store fete greske ferie»

«Bohemian Rhapsody»

«Fabeldyr: Grindelwalds forbrytelser»