Anmeldelse av Smallfoot, amerikansk film fra 2018

Animasjon, Eventyr, Komedie, Familie Spilletid: 96 minutter Aldersgrense: Alle år

Revolusjonerer ikke, men underholder

[Skrevet av: Torstein Ryen-Pettersen, Dato: 25.02.2019]

Animasjonsfilmene fortsetter å dukke opp enten vi vil det eller ei. Noen forsøker å gjøre noe nytt og spennende, mens andre prøver seg på en relativt velkjent formel for å sikre seg et bredt publikum. «Smallfoot» havner i sistnevnte kategori, men klarer likevel å underholde nok til at den gjør seg fortjent til sin plass.

Et sted på et fjell dekket av snø bor det en hel by fylt av yetier som holder orden i fjellet uten å spørre spørsmål. Man skal faktisk ikke stille spørsmål, som hvorfor man er nødt til å slå en diger gong-gong med hodet hver morgen for at solen skal stå opp. Eller hvorfor man er nødt til å mate avgrunnen under fjellet med digre snøballer. Rundt fjellet er det en konstant sky, og en gruppe med unge, opprørske yetier har troen på at alt de blir fortalt av en stammeleder kanskje ikke er helt sant. Og det er med denne tanken at yetien Migo (Channing Tatum) havner under skylinjen som omkranser fjellet og finner et helt samfunn… fyllt til randen av de mytiske «småføttene».

Jeg ser en del animasjonsfilm (slik er det blitt som småbarnsfar) og føler at jeg vet greit hva som beveger seg innen animasjon enten den gjelder for voksne, for barn eller for alle aldre. Problemet er at jeg kanskje blir litt bortskjemt når de virkelig gode animasjonfilmene får det til å dunke i hjertet og får tårene til å renne. Det gjør nok at de filmene som er middels gode, ikke får den hyllesten som de muligens fortjener. Men det får så være. Det er de store og gode animasjonsfilmene som fortjener honnør. Ikke de som ikke når opp. Når det er sagt så er «Smallfoot» en film som havner litt på det jevne når det gjelder det aller meste. Jeg synes animasjonen er morsom og sjarmerende, selv om jeg mener at det kan ligne litt vel mye på det vi har sett i alle de tre Hotell Transylvania-filmene. Den scorer derimot rimelig høyt på sjarmen, som smitter over i historiefortelling, iver og karakterer. For det er liten tvil om at samspillet mellom menneske og yeti hever filmen, og jeg er glad for at de tar såpass godt tak i dette i stedet for å la det havne i bakgrunnen.

Det som virker mot sin hensikt er at alt skal være så innmari sukkersøtt. Det er ingen reelle farer, ei heller når mennesker møter yetier (selv om det så klart blir snakket om at mennesker kan være slemme mot det de ikke kjenner til), men så er det dysset inn moral og musikk slik at jeg ser mitt snitt til å sammenligne denne filmen med sukker-overdosen av en film som het «Trolls». Det er altfor mange likhetstrekk og det er litt kjedelig. Men jeg ser selvfølgelig fordelen med å kjøre på med samme formel. Det funker, jo.

Esset i ermet for denne filmen er nok Channing Tatum. Gjennom filmers som «21 Jump Street» fikk han virkelig vist frem sitt komiske talent, og det samme talentet blomstrer for fullt gjennom karakteren Migo. Den nysgjerrige, utadvendte og artige yetien kommer til sin fulle rett gjennom Tatum, og det virker som om han storkoser seg gjemt bak det vennlige vesenet. Men utenom Tatum, så synes jeg ikke at de andre står frem i mengden. Kanskje med unntak av Danny DeVito som gjør en artig figur i sin rolle. James Corden og Zendaya blir derimot litt tannløse og faller godt inn i stilen med det sukkersøte som filmen ellers representerer.

«Smallfoot» fungerer for hele familien, og sånn sett er den et trygt og godt valg når alle i heimen skal slå seg ned for å se film sammen. Litt mer spenning, litt flere interessante karakterer og litt mindre sukker på hadde gjort seg. Men misforstå meg ikke. Dette fungerer dette, altså. Det er bare litt sånn «same shit, different wrapping». Godt at papiret rundt sprudler, da.

Omtalespalte: DVD / Blu-Ray

DVD / Blu-Ray