Anmeldelse av Predator (The Predator), amerikansk film fra 2018

Action, Eventyr, Grøsser, Sci-Fi, Thriller Spilletid: 107 minutter

Den nest beste Predatorfilmen!

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 23.02.2019]

Alt begynner i Mexico. Den amerikanske sniperen Quinn McKenna blir der vitne til et styrtende romskip. Det viser seg at det er en predator fra en fremmed planet. I vraket av romskipet finner Quinn vitale deler av rustningen til romvesenet. Han sender delene i posten til sin gamle adresse. Like etter blir han arrestert av militært personell. Militæret vil for all del forsøke å dysse ned saken og avhører Quinn. Det gjør at Quinn blir lagt i jern, men klarer heldigvis å rømme, og da begynner den virkelige jakten på predatorene som er farligere enn noen gang...

Jeg har et veldig godt forhold til den første Predatorfilmen med Arnold Schwarzenegger, som er som en actionklasssiker å regne. Den er en veldig kul underholdning på en måte man nesten ikke lager lengre. Derfor er jeg spent for hver ny film som kommer, om de klarer å skape noe av den samme fealingen som den første filmen hadde. Og jeg vil også si at denne filmen klarer å skape en del entusiasme i meg på det punktet. Det gjør heller ikke så mye at det ikke er noen særlig kjente skuespillerprofiler med i filmen.

I mine øyne er dette ingen fulltreffer, men filmen er likevel langt bedre enn de andre forsøkene på å skape filmer fra Predatoruniverset. Liker også at filmen spiller aktivt på det at den har sin rot i B-film-leiren. Det merkes med at filmen er rendyrket i skapelsen. Det kommer til syne med den herlige sorte humoren og den voldsomme actionen som aldri er ment å bli tatt seriøst, men er bra underholdende. Filmen er svært marcho, og gledelig er det på samme måten som i den første Predatorfilmen.

Regien er med Shane Black. Han er kjent for filmer som Kiss Kiss Bang Bang og Iron Man 3. Black viser nok en gang at han mestrer action av dette slaget. Predatorfilmen er jo også litt mer voksen enn hans andre filmer med at det er mer blod og vold enn de typiske glasserte Hollywood-actionfilmene. Men selv om nye Predator gjør mye riktig, er det også noe som mangler for at filmen skal glimre skikkelig.

Historien er ganske kul i filmen og fungerer å basere en film på. Men filmen er ikke laget for alle. Dette er mest en underholdende forestilling for Predator-fansen, for mange andre vil dette kanskje falle litt igjennom. Det er også mange referanser til den første Predatorfilmen som får meg til å trekke litt på smilebåndet. Liker også at filmen kommer med en forklaring for hvordan Predatorene har utviklet seg videre fra de vi så i første film.

Til trodd for at Predator alla 2018 er en underholdende film, kommer den litt til kort mot den første filmen som fremstår som mye bedre på nærmest alle plan. Filmen er heller ikke like thrillende som første film og jeg får ikke helt den samme wow-faktoren og den visuelle pakken. Preadtor-2018 mangler også det store midtpunktet som Arnold Schwarzenegger så til de grader klarte å naile i første film. Likevel er jeg godt fornøyd med nye Predator. Dette var veldig grei skuring og har mye bra med seg. Likte den rå stilen og den sorte humoren. Det er også noe eget over påkostede filmer som roter rundt i b-filmens store gryte.

- Predators - Ikke så verst sci-fi-action

- The Nice Guys - Herlig og morsom 'L.A. Confidential'-style krimlek
- Iron Man 3 - Spektakulær og bunnsolid slutt på trilogien
- Kiss Kiss Bang Bang - Morsom intrikat heseblesende detektivhistorie

Omtalespalte: 4K/UHD

Her finner du omtaler av 4K/UHD-filmer.
Les flere spalteomtaler: 4K/UHD
- Acionfilm - Les flere.

• Filmfrosk (Youtube)
  • Skont Productions (Youtube)
  • San Francisco Chronicle
  • Globe and Mail