Anmeldelse av Project A ('A' gai waak), kinesisk (hong kong) film fra 1983

Action, Kampsport, Komedie Spilletid: 106 minutter Aldersgrense: 15 år

Mye vågale stunts og kul kampsportaction

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 25.01.2019]

Handlingen er lagt til Hongkong på begynnelsen av 1900-tallet. Vi følger politimannen Dragon Ma på hans oppdrag med å bekjempe pirater som herjer i kysten utenfor Hongkong. Det blir et oppdrag med mye utfordringer og farer. Men det som i alle fall er sikkert er at Dragon Ma får bruk for alt han har lært av Kung Fu for å holde seg ‘flytende’...

Jeg har alltid vært stor fan av Jackie Chan. Og en jeg studerte med rangerte denne filmen som en av de beste til Jackie Chan. Derfor var jeg veldig spent på hva filmen ville by på. Filmen er også lagt opp som en komedie, og filmen viser at det er stor forskjell mellom Kina og østen i hva som føles som humoristisk. Kineserne er blant annet veldig annerledes europeiske forhold også når det gjelder skuespill.

Filmen begynner litt utypisk til en Jacke Chan-film å være. Det tar omtrent 9 minutter før den første slåssescenen dukker opp. Synes filmen starter litt snålt, men dette er også litt friskt oppbygningsmessig og følger ikke helt den vanlige oppskriften til en kampsportfilm. Det tar 35 minutter før Jackie Chan for alvor gir oss kule slåssescener og ville stunts. Historien i filmen er ikke så viktig i seg selv, dette er mer en film man ser for å oppleve vågale stunt, kul kampsport og annen akrobatisk moro. Ellers er det mye bananskallhumor og mye kinesiske sprell.

'Project A' er i alle fall kreativt laget og Jackie Chan fremstår som en stor stjerne med usedvanlig god kroppskontroll. Jackie Chan viser her at han er en skikkelig filmstjerne av den gamle gode sorten som minner en del om en slags kinesisk versjon av stumfilmstjerner som Buster Keaton eller Harold Lloyd med sine vanvittige stunt for sin tid. Og Jackie Chan er så nært man kommer dem og er minst like spretten og gal som Buster Keaton, men hakket mer vågal og får til spektakulære ting på film i underholdningens tjeneste.

Filmen bruker en stund på å komme i gang, men når den først gjør det så smeller det i underholdningskampsporten. Da begynner jeg for alvor å skjønne facinasjonen for denne filmen. Det er mye action som blir servet av duoen med Jackie Chan i hovedrollen og sammen med makkeren i den noe mer gosselige Sammo Hung. Hung er også en utmerket kampsportutøver som har utrolig mye akrobatikk i sterk kontrast til det man skulle tro ut i fra hans tykke og runde ytre.

Scenen med pistolen mot hodet som går av ukontrollert er ganske morsom. Klokkescenen er også legendarisk. Stuntene er så hårreisende at jeg gremmes noen ganger. Jeg lurer virkelig på om det er mulig å falle ned fra et klokketårn og bli tatt mot av to persienner som Chan faller igjennom før han treffer bakken i stor fart, og ut i fra fotomaterialet ser det ut som om han har gjort denne minst scenen to ganger. Vi får også oppleve kinesiske pirater.

Filmen er litt lang, men bra actionpreget. Det er nesten litt rart at de har tatt seg bryet med å lage en skikkelig historie i filmen, når alt er så tøysete gjennomført. Det er jo kampsporten du ser dette for og ikke for å få en god historie. Og kampsporten er tidvis så hodeløst dristig i stuntene at du nærmest rister på hodet over at noen er villig til å gå så langt for at jeg skal bli underholdt. Men det er bare å ta av seg hatten for at noen tydeligvis ofrer så mye for kampsportaction stuntkunst uten sidestykke.

- Who Am I? - Tidvis spektakulær action
- Legend Of Drunken Master - Jackie Chans kampsport er på topp!

Omtalespalte: Kampsportfilm

Her finner du omtaler av kampsportfilmer.
Les flere spalteomtaler: Kampsportfilm
- Acionfilm - Les flere.

• Eyeforfilm.co.uk
  • Apollo Guide
  • Filmcritic.com
  • TheMovieReport.com

Hong Kong

Kantonesisk (Kinesisk)

Paragon Films Ltd., Golden Harvest Company Ltd.