Anmeldelse av Quarantine, amerikansk film fra 2008

Drama, Grøsser, Mysterie, Thriller Spilletid: 90 minutter

Amerikansk remake av [Rec]

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 23.01.2019]

Reporteren Angela er på jobb sammen med kameramannen Scott. De skal lage en reportasje om brannmenn på jobb i Los Angeles. Det blir en natt de aldri vil glemme. Det vil si at kvelden starter ganske standard, men ting eskalerer voldsomt når brannmennene ankommer en leiegård der beboere oppfører seg rart. Når reporteren og brannmenn tar seg inn i bygningen, møter de et sant kaos. Og snart får de vite at beboerne er infisert og at bygningen dermed blir hermetisk lukket, slik at ingen slipper hverken inn eller ut...

Dette er Hollywoods forsøk på en remake av den spanske kultfilmen [Rec] fra 2007. Bak manus og regi sitter John Erick Dowdle og Drew Dowdle, der John har regi og samt manus sammen med Drew. Filmen begynner svært likt som originalen på brannstasjonen med reporteren som blir med dem på jobb. Etter det får vi se reporteren rapportere fra en leiegård, som i originalen. Stemningen er også ganske lik som i den spanske filmen.

Alt begynner svært lett og ledig for så å bygge seg opp mot det store marerittet i leilighetskomplekset. Men det som kunne blitt en grei opplevelse av en film, blir heller et blek og dårlig kopi av [Rec], som føles både mye dårligere og samt unødvendig å lage. Filmen begynner alt for likt [Rec]. Hadde håpet på at filmen ville skille seg mer ut å fortelle ting fra en annerledes vinkling men med samme ‘fealing’ som i originalen.

Som originalen er også remaken filmet med et håndholdt kamera og er ment å være sydd sammen med det som etterligner dokumentariske grep. Med andre ord minner dette en del om filmer som Cloverfield, bare med en annen vri. Det er noen små avvik underveis, men ikke noe særlig oppfinnsomhet å spore. Skuespilleren i front er også litt for energisk for å etterligne den spanske forgjengeren. Innimellom er filmen så lik at jeg ikke helt skjønner vitsen med å lage filmen på nytt. For min del hadde det omtrent vært bedre å dubbe originalen istedet.

Zombier ble svært populært etter at TV-serien ‘The Walking Dead’ gjorde sitt inntog i TV-verdenen og gjorde zombier til allemannseie i oppdatert George Romero-stil. Quarantine forteller en uortodoks zombiehistorie, men der ting er temmelig likt den spanske originalen. Det gjør at Quarantine ikke har så mye nytt å tilføre utover det jeg opplevde i den spanske kultfilmen.

Synes filmen er noe råere enn originalen, men de små endringene som er, synes jeg ikke helt er til det bedre. Filmen er noe brutal innimellom. Både når den viser møte med syke personer som går til angrep på folk og andre ekle ting som stygge beinbrudd og boring inn i hjernen. Vi får også zombiebarn og annet skummelt. Det blir også litt for mye virring på kamera for å få den ‘rette’ dokumentarfilmfealingen.

Om du har sett [Rec] er dette skuffende likt og det gjør at det ikke er vits i å se denne filmen. Da ville jeg heller brukt tid på å se originalen om igjen istedet for denne kopien som ikke føles særlig foredlet heller. Det er igrunnen bare et par småting som avviker fra originalen, og det er ikke nok for meg til at dette fungerer skikkelig. Likevel er dette en hel ok film å se om du ikke har sett Rec, men har du sett den, så er dette litt kjedelig. Jeg anmelder ikke denne filmen som en remake, men som skrekkfilm også for den som ikke har sett Rec, og da er dette veldig på det jevne. Filmen får litt pluss for at den har råheten i seg, men det finurlige og friske er borte fra originalen. Det du får er heller konseptmessig greit, men ikke så mye mer enn det.

Terningkast: 3-

- [REC] 4: Apocalipsis - Zombieondskap til havs
- [REC]³ Génesis - Bryllupsgjester zombiefiserer et selskap
- [Rec] 2 - Mer zombieondskap fra Spania
- [Rec] - Et spansk mareritt!

- As Above, So Below - Tidvis frisk og creepy genrelek

• Times (UK)