Anmeldelse av LOL, amerikansk film fra 2012

Komedie, Drama, Romantikk Spilletid: 97 minutter

Hollywoodremake av fransk ungdomsfilm

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 18.01.2019]

Vi følger school-eleven Lola, som blir kalt for LOL. Skoleåret begynner dårlig da hun blir dumpet av den digge kjæresten sin. Da viser det seg at hennes beste venn, Kyle, er forelsket i henne. Alt topper seg også da moren til Lola, leser dagboken hennes. Da står skoleturen til Paris i fare. Kan det bli verre?

Filmen er en remake av en bejublet fransk ungdomsfilm fra 2008. Uten å ha sett den franske filmen, tipper jeg på at franskmennene klarte å 'naile' dette bedre enn Hollywood. Særlig siden dette føles som en veldig standard romantisk jentefilm. Men til min store overraskelse er det faktisk regissøren av den franske originalfilmen sok står for regien.

Det er mye rask dialog i filmen og mye minner med det veldig om Gilmore Girls til tider. Kvinnene er litt prektige og filmen omhandler typisk kjærlighet, fester og sosiale medier. Det gåes mye rundt grøten med kjærligheten og det fokuseres også på forledreforhold. Både mor og datter møter kjærligheten. Selvsagt blir det også mye misforståelser i tillegg til kjærlighet, drama og action.

Filmen har et veldig lett lyst slør over seg hele veien. Og dette hjelper ikke akkurat på inntrykket som føles for glassert. Det er akkurats om om Hollywoodversjonen av LOL forsøker å safe for mye. Den glir for lett og humorspøkene er ikke gode nok til at dette blir den komedien jeg ønsker meg. Men for det rette publikumet en dette en grei film å se om du elsker romantiske tenåringsfilmer.

I hovedrollen finner vi ingen ringere enn Miley Cyrus. Hun er fra før best kjent som Hannah Montana, som er et stempel Cyrus har for alvor ville riste av seg de siste årene. I denne filmen fremstår ikke rollefiguren som like prektig og snill som Montana. Skuespillet i filmen er heller ikke helt på topp, hverken av Miley Cyrus eller hennes andre pene kollegaer. Castet mangler litt komisk timing og det lider filmen litt under.

Føler også at bruken av sosiale medier i filmen føles litt påtrengt. Det blir ikke bedre av at filmen fremstår som veldig krampaktig med humoren. Du får blant annet en del korte humorsekvenser klippet etterhverandre med tidvis litt musikk til. Det gjør at jeg aldri får tid til å oppleve morsomhetene skikkelig i filmen. Ikke er det veldig vanskelig å skjønne hvor dette bærer hen plottmessig heller, og det ødelegger også noe av moroa for min del.

Nå har jeg vært veldig negativ i denne anmeldelsen og det er fordi jeg synes dette var en del å utsette på. Likevel synes jeg ikke filmen er direkte dårlig og var en helt ok film å se. Det hele lander litt midt på treet et sted og er tidvis en fin film å oppleve om du enten liker Cyrus eller romantikk generelt sett. Nedslagsfeltet for filmen er dog veldig bredt. I alle fall om du er jente, som nok føles som hovedsegmentet for filmens tilhengerskare. Dette er med andre ord en helt ok ungdomsfilm som har en del å gå på i morsomhetene i tillegg til filmteknisk for å heve opplevelsen.

Omtalespalte: Romantikk

Her finner du omtaler av romantiske filmer.
Les flere spalteomtaler: Romantikk

• Drammens tidene