Anmeldelse av The Darkest Minds, amerikansk film fra 2018

Sci-Fi, Thriller Spilletid: 104 minutter Aldersgrense: 12 år

Ligger milevis etter alle andre

[Skrevet av: Torstein Ryen-Pettersen, Dato: 15.01.2019]

Jeg synes nesten at det er merkelig hvor sent ut denne filmen er. Den ligger så langt etter at jeg setter et stort spørsmålstegn til hvorfor den i det hele tatt er gitt ut, men det skal ikke hindre meg i å se den og gi den real sjanse.

Rare ting begynner å skje rundt omkring i verden. Barn faller om og dør, mens andre får superkrefter. Men myndighetene er ikke like fornøyd med de barna som får superkrefter, da flere av barna viser sin ondskap gjennom dette. En av de «heldige» er jenta, Ruby (spilt av Amandla Stenberg), som – etter en kategorisering gjort av myndighetene – får klassifiseringen oransje. Oransje er høyest opp i hierarkiet og er mest fryktet av dem alle, men kan Ruby være en av de som står frem og bruker kreftene sine på en god måte?

Tidligere har jeg sett Amandla Stenberg i filmer hvor hennes emosjonelle rekkevidde har fungert greit, men hvor hun ikke har fått spilt ut alle sine kort. Her gjør hun et lite forsøk på vise litt mer, noe hun fint kunne ha fått til, men filmen gir henne begrensninger og hun ender opp med å havne i samme type film som hun gjorde da hun fikk sitt store gjennombrudd med «Everything, Everything». En jente med begrensninger forsøker å rive seg løs, mens hun samtidig treffer på en romanse som tar henne med på denne reisen. Ja, det er urovekkende likt.

Jeg er stor fan av superhelter og mener at selv de dårligste superheltfilmene oftest har en viss underholdningsverdi. «The Darkest Minds» er en særdeles svak start på det jeg antar ville vært en trilogi hvor tredje film ville blitt delt inn i to like dårlige deler, men jeg regner ikke med at det er ønskelig fra filmstudioet å fortsette med denne historien. Ikke bare fikk den svak mottakelse fra kritikerne, men også publikum viste seg å svikte den – med god grunn. Jeg pinte meg gjennom samtlige «Twilight»-filmer og fant ut egentlig ut at de filmene var rettet mot ett spesifikt publikum, og ingen andre: tenåringsjenter. Og der befinnger også «The Darkest Minds» seg. Etter 20 minutter vet man hvilken vei romansen går og man skjønner også raskt at verken store actionscener eller spenning er noe man finner om fortsetter å se filmen. Det er forutsigbart og forferdelig platt, uten så mye som et mikroskopisk hint av spenning til å bygge opp under historien. Historien skjønner man også hvor vil hen, og den forsøker å låne elementer fra «Twilight»,  «The Hunger Games»,  «Beautiful Creatures» og «X-Men» uten å være tøff nok til å utfordre noen av dem.

Den klarer faktisk ikke å utfordre «Twilight» engang. Kanskje på tempo, men det er ikke nødvendigvis et pluss. «The Darkest Minds» er en forferdelig kjedelig film som ikke er verdt å bruke tid på. Har du sett de andre filmene jeg nevnte i samme åndedrag, vil du ha mye mer utnytte av dem. Hadde denne filmen bare kommet for 15 år siden, DA kunne det vært litt mer interessant. At den kommer nå er derimot noe helt annet. Dette? Det er lunkent oppgulp.

- Kung Fu Panda 3 - Po og Co. mangler litt snert og humor!
- Kung Fu Panda 2 - Vakreste animasjon ever?
- Kung Fu Panda - Animert Kung Fu-moro for massene

Omtalespalte: 4K/UHD

Her finner du omtaler av 4K/UHD-filmer.
Les flere spalteomtaler: 4K/UHD

• Arizona Republic
  • Sensacine
  • Deseret News, Salt Lake City
  • Barnevakten.no
  • The Straits Times (Singapore)
  • Cinemanía (Spania)
  • Akron Beacon Journal