Anmeldelse av Skyscraper, amerikansk film fra 2018

Action, Kriminal, Thriller, Drama Spilletid: 102 minutter Aldersgrense: 15 år

Actiontrøbbel i høyden...

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 13.01.2019]

Vi følger den tidligere marinesoldaten Will Sawyer. Han får i oppgave å vurdere sikkerheten i verdens høyeste bygning. Det er en 240 etasjers skyskraper i Hongkong. Noe går galt da en brann bryter ut i skyskraperen. Da blir familien til Will Sawyer fanget i 96. Etasje. Han tar seg da inn i bygningen via en kran og så starter problemene som står i kø for den solide familiefaren. Han må redde familien sin og samtidig hamle opp med noen superskurker som har som mål å ødelegge bygningen...

Dwayne Johnson aka ‘The Rock’ har etablert seg som en stor filmstjerne gjennom filmer som Fast and furious-filmene og en rekke andre enklere komedier og en del håndfaste actionfilmer. Dette er en film som Dwayne Johnson preger ganske greit. Han er det definitive midtpunktet i filmen og er en actionstjerne med en del sjarme og en marchokropp, som minner litt om det 'old scool'-stjerner som Arnold Schwarzenegger hadde å by på. I Skyscraper har Dwayne Johnson dog prøvd seg på en mer seriøs tone, uten så mye glimt i øyet. Det skaper en overdreven actionfilm som er ganske tullete, men som slipper unna med det, fordi filmen gir actionfrelste det de vil ha av lettere underholdning. Denne gangen får han med seg Neve Campell fra Skrik-filmene som hans kone.

Filmen er visuelt sett bra å se på og underholder meg greit hele veien. Det blir også noen ufrivillig komikk i filmen fordi filmen forsøker seg på litt for mye til tider, men ikke noe du ikke har opplevd før i andre lignende actionfilmer. Det er også en god del spenning i filmen, selv om du selvsagt vet at det vil gå bra til slutt. Dette er på mange måter en ny versjon av Die Hard, bare mye dårligere gjennomført på alle plan. Likevel er det nok substans i filmen til at jeg tar meg selv i å bli underholdt. Det er også artig å finne ut av hva som egentlig foregår i filmens plotthistorie og få med seg hvorfor skyskraperen er blitt angrepet på dette viset.

Regien er ved Rawson Marshall Thurber, som er mest kjent for komedier som Dodgeball og Central Intelligence. Men denne gangen forsøker Thurber seg på seriøs action og ikke komedie. Det klarer han å mestre greit og har selv også skrevet manuset til filmen. Det skal dog legges til at ‘Skyscraper’ er en veldig lettvekter av en film, men den har sine øyeblikk og klarer å skape en helt ok atmosfære gjennom filmen. Plottet er veldig enkelt, men har en okei vinkling for hvorfor bygningen blir angrepet. Dette er dog kanskje litt overkomplisert og man får vite relativt seint i filmen, hva som egentlig foregår. Men for mange er nok det momentet greit.

Dette er en skikkelig ‘Old school’ helte-film. Vi får en fortelling om en soldat som har mistet sitt bein i en bombeulykke. Ellers får vi se ham kjempe for å redde sine kjæreste familiemedlemmer på en spektakulær måte. Om du har høydeskrekk er dette nemlig ikke filmen for deg. Det blir mye høyder og ‘nestenfall’ gjennom hele filmen. Med andre ord blir det mye armer og bein i filmen og du får en svært usannsynlig actionfilm av den gode gamle sorten. Kanskje filmen også hadde kledd litt humor mellom slagene, selv om det nok hadde blitt en helt annen film.

Jeg liker å se hjernedøde actionfilmer i ny og ne og dette er en slik film. Likte også heltehistorien okei, selv om det kan bli litt mye til tider. Likevel klarte filmen å underholde meg greit gjennom hele actionfesten. Dette er dog ikke i nærheten av å levere som Die Hard, men filmen har nok å komme med til at den fungerer som den jokeren jeg hadde håpet på forhånd. Filmen er litt enkel til tider, men jeg likte blandingen jeg fikk. Dette er kanskje ikke Dwayne Johnsons beste film, men han leverer likevel en film som er godt severdig for actionhungrige fans. Om du liker mye av de andre filmene til Dwayne Johnson, er dette også grei skuring.

Terningkast: 4-

- Central Intelligence - Feelgoodkomedie med The Rock og Kevin Hart
- Kanonball - En film med baller - Kort sagt, kanongøy tullball!

Omtalespalte: DVD / Blu-Ray

• Filmfrosk (Youtube)
  • Digitalspy.com
  • Financial Times
  • Krismunthe.wordpress.com
  • Skont Productions (Youtube)
  • Philadelphia Daily News
  • Herald Sun (Australia)