Anmeldelse av Lego DC Comics Super Heroes: Aquaman - Rage of Atlantis, amerikansk film fra 2018

Animasjon, Action, Superhelt-film, Eventyr Spilletid: 77 minutter

Forferdelig rotete med glimt av humor

[Skrevet av: Torstein Ryen-Pettersen, Dato: 10.01.2019]

DC Comics fortsetter å slå til med sine mindre påkostede LEGO-filmer. Ingen av filmene har vært i nærheten av de ordentlige LEGO-filmene som har kommet ut, men de har faktisk noe å fare med. Denne gang er det Aquaman som står i fokus, uten at det ser ut til å bli noen stor revolusjon av den grunn. Dessverre så er det litt for mye av det samme gamle, men med nok sjarm til å trollbinde en bitteliten stund.

Justice League har et medlem som har massevis av selvtillit, men også klarer å rote det til for superheltgjengen ved flere tilfeller. Det er snakk om Aquaman, som helt klart er på sitt beste i det våte elementet. Men når to onde superskurker slår seg sammen for å ta over tronen til kongen av Atlantis, må Justice League ut i ukjent terreng for å kjempe tilbake. Og da er kanskje Aquaman rett mann til å lede dem?

Aquaman er i disse dager en hit på kino i live action-versjon, så det er ikke akkurat snakk om kvantefysikk når det gjelder å tenke seg til hvorfor denne LEGO-filmen også er ute nå. Det er selvfølgelig myntet på de som ikke er gamle nok til å gå på kino, men som gjerne finner superhelter interessant likevel. I LEGO-form er ikke Aquaman i nærheten av å ha denne samme tilstedeværelsen, og det er noe av grunnen til at jeg ikke klarer å engasjere meg fullt inn mot denne filmen. Men så er det ikke bare Aquaman sin feil, da.

Det tok meg omtrent 30 minutter før jeg faktisk fikk fotfeste i filmen. Den starter med et gigantisk rot og tempo som gjør at det er umulig å få has på hvor man er og hva som skjer før filmen faktisk roer det hele ned et hakk. Og det er først da hvor filmen virker å kose seg, og jeg sammen med den. Det er også her hvor Aquaman begynner å blomstre, og humoren sitter godt gjennom dialog og bruk av karakterene mot hverandre. Samspillet mellom superheltene er kjernen til det som fungerer og jeg synes faktisk at de spiller hverandre gode.

Historien i filmen er noe tull og fjas, sånn egentlig. Det er ikke mye jeg synes henger på greip, og med tanke på hva DC har feilet med i flere av sine live action-filmer, burde de kunne legge vekt på enkle og velfungerende historier når de forsøker å finne inn i barnas hjerter. De har alle muligheter her, men de spolerer den. Noen artige øyeblikk og scener er dessverre alt som er verdt å få med seg. Er du fan av enten LEGO, superhelter, DC Comics, Aquaman eller alle sammen så vil du få deg en skuffelse om du forventer deg en god film av denne lettvekteren.

Omtalespalte: DVD / Blu-Ray

DVD / Blu-Ray