Anmeldelse av Bird Box, amerikansk film fra 2018

Drama, Grøsser, Sci-Fi Spilletid: 124 minutter

En kickstart på 2019

[Skrevet av: Stian Spørck Karlsen, Dato: 04.01.2019]

5 år etter at et illevarslende usynlig nærvær driver de fleste til selvmord, gjør en overlevende og hennes to barn et desperat forsøk på å komme seg i sikkerhet. Vi hopper tilbake i tid, til en mystisk farsott, som har oppstått i Russland og spredt seg til Europa, der mennesker av uforklarlige grunner begår selvmord i hopetall. Fenomenet når USA imens gravide Malorie er hos legen med søsteren Jessica (Sarah Paulson). Idet de kommer ut av sykehuset, hersker det fullstendig kaos. Folk kjører av veien, setter seg inn i brennende biler, kaster seg ut av vinduer eller stikker seg selv med kniv. Malorie unnslipper det umiddelbare helvetet ved å komme seg inn i et hus der det allerede befinner seg en broket forsamling sjokkerte og redde mennesker. Etter hvert blir det klart at det som driver folk til vanvidd, er noe de ser. Skal de bevege seg utendørs, og det vil man helst ikke, må de ha bind for øynene.

Denne skrekkthrilleren, avslutter filmproduksjonen til Netflix i 2018, og er noe enhver filmglad person burde vurdere å se. Filmen hadde en fantastisk åpningsuke på streamingtjenesten da 45 millioner abonnenter satte på denne filmen helt på tampen av fjoråret. Netflix har forsøkt seg i de siste årene på å presentere originale filmproduksjoner. Stremingtjenesten har både lyktes og mislyktes med sine forsøk. ´Bird Box´ havner på førstnevntes liste.

Vi har sett et hav av kjente skuespillere innta hovedrollene i filmproduksjonene til Netflix, blant annet Will Smith, Brad Pitt, Liam Neeson, James Franco, Chris Pine, Adam Sandler, Martin Freeman, med flere. Sandra Bullock er det siste tilslaget til Netflix. Hun spiller en solid og troverdig hovedrolle som må ofre livet og det som er for å flykte fra en mystisk farsott, som tar livet av alle som ser. Men med bind for øynene sier det seg selv at den oppgaven nesten er umulig å gjennomføre.

Spennende thriller
Undertegnede har ikke sett så alt for mange gode thrillere i året som gikk. Litt av grunnen til det, er at filmene føles alfor like både i spenning og skuespill. Bird Box er helt ulik mange av disse typsike thrillerne i det meste, i hva gjelder handling og ikke minst spenning. Filmen føles troverdig, selv om det kan virke rart at de kommer til helt ukjente plasser med bind for øynene. Skuespillet er mesterlig og selv en nesten ugjenkjennelig John Malkovich spiller særdeles sterkt som en panisk drittsekk med litt høye tanker om seg selv.

Filmen hopper mye fra fortid til nåtid, nøyaktig fem år, der vi følger Malorie (Sandra Bullock) og hennes to små barn på en ferd som tar de til et hus der de treffer på andre mennesker i samme situasjon. I huset får Malorie god tid til å bearbeide sjokket imens verden faller i grus. Du får en sammensatt horrorfilm-klassisk gruppe som består av den naive, den paniske, den kyniske, den tøffe, men selvfølgelig også drittsekken og kjekkasen.

Det kommer stadig nye personer som vil bli reddet, men er alle til å stole på? Det virker som fienden de prøver å unnslippe, er i samme rom som Malorie og kompani. Filmen starter litt treg. Vi blir da kjent med rollefigurene og filmskaperne bruker litt tid på å introdusere dem for oss. Etterhvert tar filmen seg opp, og du sitter igjen med en veldig god thriller.

Det er danske Susanne Bier som står bak regien, og hun er ikke akkurat kjent for å lage horror-thrillere i dette formatet. Hun er kanskje mest kjent for å ha vunnet en Oscar for filmen ´I En Bedre Verden` fra 2010. Hun er en av mange europeiske filmskapere som også har fått sjansen i USA. Hennes store styrke som regissør er at hun har god kommunikasjon med skuespillere. Bird Box skiller seg også ut på en svært positiv måte, der den bruker lite spesialeffekter i forhold til andre filmer i samme format.

For spesialeffekter er morsomt, og kampen på liv og død er engasjerende, men det som alltid hever en horrorfilm over gjennomsnittet er det menneskelige samspillet. Hvordan reagerer vi når tilværelsen slik vi kjenner den blir borte? Hvem gjør hva? Hvilke roller faller vi inn i? Når det går uker, måneder, år?
Og vi får også bortfall av en viktig sans.

Til denne sjangeren å være er det imponerende gjennomførte scener som beskriver hvordan det ville måtte være å flykte i terrenget uten noen gang å kunne løfte blikket for å orientere seg. En liten vri på slutten er kanskje ikke så overraskende som den burde ha vært, men den fremstår eventyrlig på alle måter. Så vil du få en skikkelig boost på starten av 2019, da er dette filmen for deg.

Jeg sitter igjen med en god følelse etter å sett Sandra Bullock i Bird Box. Den har den rette piffen som får filmen til å føles troverdig, og Sandra Bullock styrker også skuespilleresemblet i filmen. Helhetsinntrykket blir da ganske positivt, og Netflix styrker sin posisjon om å være folks førstevalg av strømmetjenestene med Bird Box. Dette er en film som bare må ses!

- I en bedre verden - Maktdemonstrasjon av en film

Omtalespalte: Thriller

Les flere spalteomtaler: Thriller
- Streaming - Les flere.

• TheWrap
  • Filmfrosk (Youtube)
  • Arizona Republic
  • Indiewire.com
  • Skont Productions (Youtube)
  • Globe and Mail
  • Rollingstone.com