Anmeldelse av Mirakel (Wonder) (Wonder), amerikansk film fra 2017

Drama, Familie Spilletid: 113 minutter Aldersgrense: Alle år

Feelgooddrama om å være annerledes

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 02.01.2019]

Vi møter 10 år gamle Auggie. Han er født med den sjeldne sykdommen Treacher Collins syndrom, som er en mutasjon som går ut over utviklingen av bein og muskler i ansiktet. Det gjør at Auggie har måttet gå igjennom en god del plastiske operasjoner for å se så ‘normal’ ut som mulig. Men resultatet er ikke blitt vakkert nok til at andre barn ser at han ikke skiller seg ut. Moren hans har skolert ham hjemmefra og Auggie har gått med en romhjelm hjemme og hver gang han har vært ute i mange år for å beskytte seg. Nå er tiden kommet til at Auggie skal begynne på en vanlig skole og må kaste hjelmen sin. Vi blir med den spesielle gutten i hans første år som skoleelev og hans forsøk på å skaffe venner og bli akseptert i klassen...

Filmen bygger på bestselgerboka ‘Wonder’ skrevet av den amerikanske forfatteren Raquel Jaramillo. Likevel er Wonder en film jeg hadde null forventninger til og likte mot alle odds. Det er herlig med fortellinger om folk som er annerledes. Særlig grep fortellingen meg om den mobbede gutten som er veldig smart, snill, omtenksom og kun blir mobbet for hans uvanlige utseende. Vi får en varm komedie med fokus på temaer som mobbing, vennskap og være den man er. Filmen skaper mye følelser og du får virkelig sympati for Auggie. Undertegnede levde meg inn i rollefiguren og synes filmen traff meg godt som en som har blitt mobbet litt før.

Men selv om filmen har stjerner som Julia Roberts og Owen Wilson på rollelisten er det barneskuespillerne som virkelig stjeler showet. Spesielt er Jacob Tremblay i hovedrollen en sjarmklump som bærer filmen på sine skuldre med sin stødige spilling og fine fremtoning. Liker rollefiguren Auggie veldig godt. Han er smart, vil bli astronaut og digger Star Wars. Han liker ikke tanken å begynne på skolen på grunn av at det er utrygt og problematisk. Det blir også en del såre konflikter og situasjoner i forsøket på å skaffe seg venner. Han har også en kjærlig søster som stiller opp for ham når han trenger det mest, men hun kan ikke hjelpe ham når han er på skolen. Det er herlig å følge birollene i filmen. De er med på å krydre inntrykket.

Regissør Stephen Chbosky har jeg stiftet bekjentskap med før gjennom filmen ‘The Perks of Being a Wallflower’ med Emma Watson (Hermine i Harry Potter) fra 2012. Filmen er visuelt flott innpakket, men for noen kan kanskje filmen bli litt for sukkersøt og misslike den av den grunn, men jeg har ikke problemer med filmer som har et bra budskap, selv om hovedrollefiguren er i overkant snill og god til en hver tid. Likevel synes jeg han fungerer godt i filmen. Det er også mange gode visdomsord i filmen og å vise hvordan slemme bemerkninger og mobbing kan stikke veldig dypt i selvtilliten hos mange unge. Men selv om filmen viser noe mobbing i praksis, er filmen ganske lett og snill i fremtoningen. Det står også komedie bak på coveret på filmen, men dette er ikke en typisk komedie på noe vis. Dette er heller mer et varmt drama med komisk krydder som er med å gjøre filmen lunere. Resultatet er blitt veldig feelgood med en tåre som ligger klar i øyekroken til en hver tid.

For min del likte jeg filmen temmelig godt. Likte godt at filmen har mange strenger å spille på og alt er bra utbrodert i handlingen. Dette var både varmt, lunt og tok tak i hjerteroten min. Likte veldig godt hovedrollefiguren og skuespilleren, Jacob Tremblay, som trakterer ham. Det er både noe sjarmfylt og sårbart over hans rolleprestasjon. Elsker også de mange filmreferansene som filmen har i seg og da særlig til mye fra Star Wars-universet. Om du er en person som liker inspirerende filmer med livsvisdom og herlige typer, er dette noe du bør prøve deg på. Filmen er godt laget i de fleste ledd, men utfordrer deg ikke veldig mye. Likevel er tematikken såpass allmen at det er lett å kjenne seg igjen i den. Men for de som ikke liker søtladne filmer er dette bare å styre unna, og som sagt er det ikke mye komedie i filmen, da heller mer at dramaet tar kontroll.

Terningkast: 5-

- The Perks of Being a Wallflower - Stemningsspekket feelgood!

Omtalespalte: Dramafilm

Her finner du omtaler av dramafilmer.
Les flere spalteomtaler: Dramafilm

• Huffington Post