Anmeldelse av Ocean's 8, amerikansk film fra 2018

Action, Komedie, Thriller, Kriminal Spilletid: 110 minutter Aldersgrense: Alle år

Ocean's Average

[Skrevet av: Geir Karlsen, Dato: 22.12.2018]

Søsteren til Danny, Debbie Ocean, slipper ut av fengsel. Umiddelbart setter hun planene ut i livet for å utføre århundrets ran på New York Citys stjernespekkede, årlige Met galla. Men først må hun skaffe seg et team; Lou, Rose, Daphne Kluger, Nine Ball, Tammy, Amita og Constance.

Jeg er en stor fan av trioen Ocean’s Eleven, Ocean’s Twelve og Ocean’s Thirteen - alle regissert av Steven Soderbergh. Da var det bare naturlig at det knyttet seg litt forventninger da Ocean’s Eight skulle til pers. Her er det ikke Soderbergh som står for regien, men mannen er representert som produsent.

Gary Ross, kjent fra filmer som The Hunger Games og Pleasantville, sitter i regissørstolen denne gangen. Sammen med Olivia Milch, så har han også bidratt til å skrive manuset basert på karakterene skapt av George Clayton Johnson og Jack Golden Russell, som skapte historien bak Ocean’s 11 i 1960 - da ble rollene spilt av Frank Sinatra, Dean Martin, Sammy Davis Jr., Peter Lawford og Joey Bishop. Det er merkbart at Steven Soderbergh ikke har regien på Ocean’s Eight - men det er bare så vidt. Gary Ross gjør en formidabel jobb med å videreføre atmosfæren fra de foregående filmene.

Det er ikke verdens beste manus fra nevnte Ross og Milch, så noen blockbuster er denne ikke, men det er absolutt godt nok til at denne actionkomedien underholder gjennom 110 minutter, samtidig som den holder på spenningen og mysteriet helt til slutt. Ocean’s Eight foregår så og si i samme stil, så hvis du likte 11, 12 og 13, er det store muligheter for at du vil like 8 også.

Rollelisten er det ingenting å si på - her formelig oser det kvalitet. Sandra Bullock (Debbie Ocean), Cate Blanchett (Lou), Anne Hathaway (Daphne Kluger), Rihanna (Nine Ball), Sarah Paulson (Tammy), Mindy Kaling (Amita), Awkwafina (Constance) og Helena Bonham Carter (Rose Weil) sørger for at man nesten bør se filmen med solbriller på, med tanke på mengden av stjerner og glitter. Da er det nesten litt synd at manuset ikke er mer enn gjennomsnittlig. Med så mye talent, så skulle en ønske at filmen var omtrent Oscar-materiale, men dengang ei.

Bullock og kompani gjør jobben, og løfter filmen det lille ekstra. Men der hvor Soderbergh klarte å få alle skuespillerne til skinne både sammen, og hver for seg - så kommer Gary Ross litt til kort. Man sitter ikke igjen med noe spesielt inntrykk i etterkant.

Jeg triller til slutt en god firer på terningen for Ocean’s 8. Som nevnt, manuset er litt midt på treet og regissør Ross burde fått mye mer ut av skuespillerne han har å jobbe med. Likevel underholder filmen nok til at jeg humret meg engasjert gjennom de 110 minuttene, og den holdt meg faktisk gjettende helt til slutten. Ocean’s 8 leverer god fredagsunderholdning, men verken mer eller mindre.

- Ocean's Thirteen - Passende fornøyelig i denne tredje runden med Ocean
- Ocean's Twelve - Slett oppfølger som aldri er i nærheten av å følge sin forgjenger
- Ocean's Eleven - Glimrende lett underholdning
- Ocean's Eleven - Ingen klassiker, men ting blir greit rodd i land

- The Hunger Games - Rett i fletta!

• Timeout.com
  • Aggressive Comix