Anmeldelse av Mens vi venter (Countdown to Christmas), amerikansk tv-film fra 2001

Tegnefilm, Familie Spilletid: 96 minutter Aldersgrense: Alle år

Kortfilmer i adventstiden fra Disney

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 20.12.2018]

Det er alltid herlig med eldre og sjarmfulle Disneykortfilmer som denne filmen er full av. Tegningene er herlig i god gammel Disneyånd. I historien får vi kjente og kjære figurer som Donald Duck, Mikke Mus, Langbein, Pluto, Snipp og Snapp og Svarte Petter i rollene. Vi får også se tidligere versjoner av Donald med ekstra langt nebb.

Litt om kortfilmene:
Prinsen og fattiggutten.
Vi skal tilbake i tid til kongeriket England i middelalderen. Kongens menn tar maten fra folket. På slottet sitter prinsen uvitende om det som skjer med folket. En dag bytter prinsen plass med dobbeltgjengeren Mikke. Prinsen kommer da ut til folket og ser hvor vanskelig de har det.

Skiløpingens kunst
Langbein gir oss en instruksjon i skikjøring i klønsomhetens tjeneste.

Fjellklatrerne
Donald og Mikke klatrer i fjell med Pluto i tau. Donald er kommet for å plukke sjeldne blomster, men en geit gjør den bedriften surt for ham. Mikke på sin side får problemer med en ørn når han skal stjele egg fra redet.

Donalds snøballkrig
Dette er en gammel klassiker som er med på diverse andre juleutgivelser. Her får vi se Donald ha snøballkrig med sine nevøer Ole, Dole og Doffen.

Blinken, Glimpen og Nikk
Tre barn seiler på en sky.

Mat til vinteren
Snipp og Snapp samler nøtter til vinteren og Donald prøver å fange dem.

Småen
Et lite esel kalt småen får et helt spesielt forhold til en sønnen i familien.

Julefilm litt missvisende
Jeg hadde nok forventet mer jul enn det jeg fikk i filmen. Særlig siden coveret indikerer noe voldsomt med juletrær, pynt og lignende. For mange er hvit jul ekstra koselig. Og snø får du mye av her og vi får se snøen lave ned. Filmene er både morsomme og til ettertanke med noen filmer som har de riktige juleverdiene satt i sentrum. Filmen er satt sammen av en rekke forskjellige kortfilmer og DVD-en er skapt fra en TV-serie som egentlig var en julekalender. Og som julekalender er dette sikkert greit for barna, selv om DVD-en dessverre ikke har 24 episoder.

Historiene er av litt varierende kvalitet. Det ble litt mye forskjellig her til at det var en skikkelig rød tråd i det hele. Jeg likte nok best de filmene med Disneys mest kjente rollefigurer. Filmen om ‘Blinken, Glimpen og Nikk’ er litt søt, men også såpass kjedelig at det ikke hjelper at den er kunstnerisk laget tegnemessig. Jeg likte nok best de kortfilmene med en god porsjon humor og sjarme. Men det er svært vanskelig å rulle terning på en slik kortfilmsamling som dette. Jeg ble også noe skuffet over at filmen ikke direkte innvolverte jul i kortfilmene. Derfor gir jeg dette bare en treer som julefilm.

Omtalespalte: Julefilm

Her omtales alle små og store julefilmer
Les flere spalteomtaler: Julefilm
Les mer om tv-filmen

Walt Disney Pictures

«Bird Box»

«The Lonely Shepherd»

«What Keeps You Alive»

«Wishmaster 3: Beyond the Gates of Hell»

«Pitch Black»

«The Favourite»

«Wishmaster 4: The Prophecy Fulfilled»