Anmeldelse av Den tiden på året (Den tid på året), dansk film fra 2018

Komedie Spilletid: 105 minutter

Finfint om dansk juleidyll, tradisjoner, og familiemareritt

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 06.12.2018]

Når en dansk familie samles på julaften, oppstår både glede, begeistring, sorg og tenners gnissel. Det er i en type setting og tid på året hvor enkelte folk har en tendens til å blåse liv i gamle konflikter, med påfølgende opprivende og hysteriske konsekvenser.

Skuespiller Paprika Steen står selv for regien og i en av hovedrollene i denne danske julekomedien hvor et nokså klassisk fargerikt familieliv blir skildret, på godt og vondt.

Flere liknende filmer rundt stive, kleine og morsomubehagelige familie- og folkeansamlinger har vi sett før, som i danske Festen (1998) eller svenske Gjenforeningen (2013), Tomten är far til alla barnen (1999) og En underbar jävla jul (2005).

Så, selv om historien og settingen i utgangspunktet føles ”gammel”, er det heldigvis flere oppdateringer i Jakob Weis sitt manus og Steens regi her som gjør filmen godt.

Noe av det beste med dette danske juleselskapet er at det ikke skyr unna ubehagelige konfrontasjoner, stemninger og familieproblemer. Den legger seg slik minst like mye på et smart og alvorspreget nivå som på et eventuelt lettfordøyelig komisk et.

Manus og karakterer pensler innpå både familiearv, historie, ekteskap, skilsmisse, oppvekstvilkår, minner og tradisjoner, og effekten er en fyldig julefest hvor man kjenner seg godt igjen mang en gang. Skuespillet er også jevnt over stødig, med flere kjente ansikter som nevnte Steen og Sofie Gråbøl (Forbrytelsen).

Den tiden på året utvikler seg også troverdig, naturlig og hopper ikke for fort borti ubehaglighetene. Den eskalerer i takt med at julestresset, presset, stemningen og temperaturen sakte men sikkert går i taket, med resultater som ikke skal røpes her. Den byr på en herlig blanding av humor, ironi, alvor og julestemning som også vi nordmenn langt på vei vil ble revet med av.

Filmen er dog aldri veldig overraskende, sjokkerende eller innehar brodden og sprengkraften som enkelte av overnevnte filmer har mer av. Summen blir likevel en finfin julefilm som vil noe mer enn bare å by på platte, kunstige og oversøte julekaker, en historie som heldigvis også har mer på hjertet og hjernen. Den tiden på året minner oss ikke minst om verdiene, meningen og sjarmen rundt tradisjoner og familiejul. Dessverre minner den oss også på de mer negative sidene, om den tiden på året vi alle både elsker og hater.

(Foto/Copyright: Storytelling Media)

- Komedie - Les flere.