Anmeldelse av En gang Aurora, norsk dokumentar fra 2018

Dokumentar Spilletid: 58 minutter

Personlig og kunstnerisk om artisten Aurora Aksnes

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 09.12.2018]

Aurora er en norsk musikkartist i begynnelsen av 20-årene. Som 16-åring ble hun oppdaget etter at en klassekamerat filmet henne på en skoleavslutning og la ut klippet på sosiale medier. Etter dette gikk det slag i slag og plutselig var Aurora blitt en artist med internasjonal slagkraft og dedikerte fans. I denne dokumentaren kommer vi tett på Aurora og blir med henne i prosessen om å skape og gi ut det ‘vanskelige’ andre albumet...

Dokumentaren begynner en mørk kveld der Aurora sier at noen netter ganger føler hun at hun ikke har noe mening. Hun synes det er rart at ikke ting kan bevares. Det beste med musikk er at det ikke kan dø. Aurora er kompromissløs og lager nå kun sanger hun selv liker. Aurora: ‘Hver gang jeg lager en sang, så blir jeg litt mindre. Da er det viktig at det er verdt det’. Aurora er veldig smart og med beina godt plantet på jorden. Hun uttaler selv: ‘Musikken min er større enn meg’.

I dokumentaren kommer vi tett på den populære, norske, unge artisten Aurora Aksnes. Aurora strutter lang vei av særegen artist. Vi blir med henne i prosessen rundt det å skape musikk. Aurora er en veldig skjør og kunstnerisk artist. Gjennom dokumentaren blir vi kjent med Aurora Aksnes, som fremstår som en spennende person og et flott menneske.

Dokumentaren er veldig bra lagt opp. Vi får se at Aurora virkelig ofrer mye for å ikke skuffe fansen. Hun går ofte på akkord med seg selv og pusher seg stadig. Aurora gikk fra å være sjenert og hjemmekjær til å reise rundt jorden på turnekonserter. Hun liker egentlig ikke oppmerksomhet, gi klemmer og mye folk. Hun drømte ikke om å bli artist, det var bare noe som skjedde. Vi får også oppleve de vanskelige tingene for Aurora i dokumentaren. Vi får se en artist som prøver å finne seg selv, og står opp for hennes egen musikk i en ellers tøff og kommersiell bransje.

Du får et personlig portrett. Det er vanskelig å ikke bli følelsesmessig engasjert i artisten Aurora Aksnes. Hun er så artig, uforutsigbar, artistisk og jordnær på samme tid. Det er noe med vesenet Aurora som rører meg gjennom dokumentaren. Det gjør at jeg føler dokumentaren bergtar meg og blir et pusterom i hverdagen, selv for undertegnede som bryr seg mer om film enn musikk.

Stian Servoss og Benjamin Langeland er både regissører, manusforfattere og fotografer for dokumentaren. Benjamin har kjent Aurora fra de var små, og det har bidratt til at teamet har oppnådd full adgang til Aurora og temaet hennes. Dokumentaren er interessant og solid laget. Jeg liker helheten i dokumentaren. Både det rent estetiske og materialet smelter sammen på en måte som rettferdiggjør artisten Aurora. Klippene og fotoarbeidet er bra variert og følger bokstavelig talt med på notene.

Det er ikke så ofte jeg ser dokumentarer, men dette falt virkelig i smak. Mye av grunnen ligger selvsagt i dokumentarens kildemateriale som omhandler den unike stjernen Aurora Aksnes. Hun er interessant å se på i seg selv, men likevel er også det tekniske på plass i denne dokumentaren som sendes på NRK 9. desember 2018. Jeg føler jeg ble med på en reise sammen med Aurora inn i hennes vesen og musikk. Med andre ord er dette en super dokumentar for Aurora-fansen, men svært interessant for oss andre også.

[ «En gang Aurora» sendes på NRK1 søndag 9. des. kl. 22.10 og blir tilgjengelig i NRK Net-TV samme dag. ]

Omtalespalte: Dokumentarfilm

Her finner du omtaler av dokumentarfilmer.
Les flere spalteomtaler: Dokumentarfilm
Les mer om dokumentaren