Anmeldelse av Juleprinsen: Et Kongelig bryllup (A Christmas Prince: The Royal Wedding), amerikansk film fra 2018

Romantikk Spilletid: 92 minutter

Andre omgang med Juleprinsen på Netflix

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 03.12.2018]

Filmen åpner med å sette oss inn i hva som har skjedd siden vi tok farvel med Amber og Prinsen. Vi skal tilbake til kongedømmet Aldovia. Der møter vi igjen Prins Richard og hans utkårede Amber. De har forlovet seg og nå skal snart bryllupet stå. Vi følger dem i alle forberedelsene til den store dagen og blir også med å feire jul med kongefamilien. Men det er ikke alt som blir helt slik Amber hadde forventet. Det er nemlig ikke bare en drøm å gifte seg med en prins når det er så mange rare tradisjoner og krav som følger med embetet...

Julen 2017 anmeldte jeg Juleprinsen på Netflix og nå oppfølgeren kommet. Jeg likte den første filmen greit. Den gjorde jobben sin og fungerte godt som en juleromanse for de som liker den sjangeren. Dette byr også på innslag av en god del rollefigurerer fra første film. Og selvsagt får vi også se det storslåtte julebryllupet som den store finalen og toppen av kransekaken. Du får også en skurk i kulissene som forsøker å sko seg på kongedømmets økonomi. Vi får også forsøk på humor mellom slagene. Humorpoengene kan være av litt varierende kvalitet og blir ofte servert av birollefigurer som en indisk mann i bryllupet og Ambers far. Jeg synes den tidvis for påtrengte humoren gjør filmen både flau og overspilt.

Dette er ment som en koselig julefilm med romantisk innslag. Og derfor var jeg spent på hvordan filmen leverte julestemning. Igjen får vi en handling som tar plass i et vinterkledd landskap, men filmen byr aller mest på innescener. Det blir også innslag av royal julepynt som lys i trær i hagen og andre juletrær og dekorasjoner i og ved slottet. Filmen har ikke så fremtredende julestemning hele veien, men vi får noen glimt underveis filmen og får se hvordan det feires jul på slottet. Og jo lenger ut i filmen vi kommer, jo mer julestemning får du.

Julebryllup høres kanskje kult ut på papiret, men manusmaterialet har ikke nok nytt å komme med. Med andre ord går filmen litt på tomgang til tider og det gjør at du ikke får den godfølelsen som første film hadde litt av. Filmen spiller på mange klisjeer og det blir til og med debatt om brudekjolen, litt jentesnakk og ellers fokus på det at bryllupet ikke blir personlig nok for Amber. Hun får nemlig tredd ned en god del forventninger og tradisjoner ned over hodet og føler at bryllupet er mer en tjeneste for kongedømmet enn en kjærlighetserklæring til den mannen hun elsker.

Denne filmen var litt mer langdryg enn den første. Handlingen er veldig rett frem og selv om filmen forsøker seg på noen tvister underveis, lurer jeg aldri helt på hvordan dette vil ende. Og i romantiske filmer er det ofte litt gitt, men filmen har heller ikke nok å komme med ellers i handlingen heller. Regien er grei, men John Schultz klarer aldri å løfte filmen opp fra middelmådigheten. Til det blir dette alt for enkelt presentert og når ikke manuset duger helt blir dette bare en veldig forglemmelig oppfølger til en film som hadde en enkelt konsept. Derfor merkes det at materialet ikke har nok å spille på til å fylle to hele filmer.

Jeg hadde nok ikke forventet så mye av den andre filmen om Juleprinsen, men dette var ikke særlig potente saker. Det får være grenser på lite oppfinnsomhet, og filmen klarer aldri helt å underholde meg slik jeg forventer. Særlig er filmen litt uengasjerende i begynnelsen, og kommer seg litt utover i filmen, men ikke nok til å dekke over at dette langt i fra er blant de vellykkede filmene på hverken på julearenaen eller på romantikkens stjernehimmel. Det betyr at du ikke nødvendigvis vil like oppfølgeren om du satte pris på første skritt. Det fordi dette er et godt hakk ned fra første omgang, både i underholdningsverdi og som en film generelt sett. Jeg skulle også ønske at filmen hadde mer julestemning i seg, så jeg hadde fått litt mer stemning med på kjøpet, men det er ikke allverdens en juleprins stiller opp med av julepynt og ellers stemning.

- Juleprinsen - Kjærlighet i luften og kamp om tronen i et lite kongehus

Omtalespalte: Julefilm

Her omtales alle små og store julefilmer
Les flere spalteomtaler: Julefilm

• Dailydot.com