Anmeldelse av Black Christmas, amerikansk film fra 2006

Spilletid: 84 minutter

Remake av juleslasher med en syk morder og masse studiner

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 06.12.2018]

Filmen forteller historien om Billy Edward Lenz som ble født i 1970 med en sjelden leversykdom som gjorde huden gul. Foreldrene hatet hverandre. Moren hatet Billy. Han var ikke det barnet hun ønsket seg. Når hun så på barnet så hun bare mannen sin. Julen Billy ble fem år, har moren fått en ny kjæreste. Det nye paret dreper Billys far med Billy som vitne. Det fører til at paret låser så Billy inne på loftet. Der vokser han opp på mildt sagt ugjestmilde kår. Den fordrukne moren hans forgriper seg etterhvert på Billy når han er tenåring. Det ender med at Billy blir far til sin egen søster.

En jul får Billy imidlertid nok. Da lurer han seg ned fra loftet, og ender opp med å drepe sin mor og stefar. Samtidig forsvinner søsteren sporløst, og dem unge Billy blir sett på som gal og blir innesperret på et mentalsykehus. En del år etter følger vi en del studiner som bor i det gamle huset til Billy og hans familie. Og etter at jentene får en del rare telefonoppringninger begynner jentene å dø en etter en...

Filmen åpner som originalfilmen med en svingende julefest med et stivpyntet studenthjem. En pen studine med sort hår sitter å nipper til et glass vin imens hun kikker litt på julegaver i overetasjen. Hun merker plutselig hun at det trekker fra vinduet og samtidig at skapdøren til garderoben står åpen. I neste øyeblikk får hun en søppelsekk over hodet og blir stukket i hodet med en kniv.

Jeg likte godt originalfilmen ‘Black Christmas’ fra 1974, som dette er en remake av. Synes denne filmen er litt mer rotete enn originalen som er veldig rendyrket. Her hopper det mye frem og tilbake hva filmen fokuserer på i begynnelsen, men heldigvis blir alt forklart etterhvert. Vi får se at jentene på studenthjemmet er svært opptatt av historien til Billy som de synes er veldig mystisk. Som i originalen bruker også morderen telefonen, men her har han åpenbart tatt opp sekvenser av ting på en diktafon fra da han var mindre. Dette er litt rart, men fungerer helt ok i filmen.

Dette minner faktisk en del om Halloween der morderen i ung alder dreper og vender tilbake til huset der han vokste opp for å terrorisere de som bor i huset hans. Det er kanskje litt mer blod i remaken, i alle fall i tidlig fase av filmen. Det er dog noen brutale scener i filmen som da Billy bruker pepperkakeformer på huden til sin mor som han har drept og lager kaker av og spiser. Morderen er også den fødte kikker og får med seg både når jentene dusjer og mye annet. Det er jo veldig viktig å følge med sine offere.

Regissør Glen Morgan har regissert filmen Willard fra 2003 og han har skrevet manus for filmer som Final Destination og The One i tillegg til en del episoder av X-Files. Regien i Black Christmas-remaken er ikke allverdens å skryte over. Det positive er at fotoet, fargene, lyssettingen og noe av klippearbediet er ganske bra, men det er mye å hente på å en bedre historiefortelling. Filmen har dog noe å komme med den første timen, men så begynner filmen å gå tom for handling. I siste akt blir det bare mye jakt fra morderen etter skrikende jenter. Liker heller ikke at drapene er såpass like. Det er nesten alltid en sekk over hodet og en kniv i skallen. Her kunne nok kreativiteten vær mer brukt.

Det er dog mer action i remaken enn originalen, men det er omtrent det eneste som taler positivt for denne filmen kontra den originalen. Første film hadde mye mer og bedre stemning og oppbygning. Dette bygger litt opp men faller sammen som et korthus mot slutten. Synes også skuespillerne ikke får mye å jobbe med. Rollefigurene er nemlig svært platte, uengasjerende og kjedelige typer som ikke klarer å bevege meg på noe vis.

Jentene er dog ganske pene, men det er ikke så gøy med bare bimboer i lengden. Den siste halvdelen av filmen er en lang jakt for jentene å komme seg fri og for morderen å få has på alle sammen i huset. For min del synes jeg ikke denne filmen underholder slik jeg hadde håpet på. Den blir litt traust og uengasjerende til tider. Begynnelsen er dog best, da har jeg litt tiltro til filmen. Der får du også litt julestemning også. Resten følger ikke opp i samme form.

- Black Christmas - En bortgjemt skrekkgodbit

Omtalespalte: Julefilm

Her omtales alle små og store julefilmer
Les flere spalteomtaler: Julefilm
- Skrekkfilm - Les flere.

• Julefilmfestival.blogspot.no
  • Horrorfanzine.com
  • Attack of the Killer Kast
  • San Francisco Chronicle
  • Trauma-magazine.com

20th Century Fox, Dimension Films, Pathé, Metro-Goldwyn-Mayer , TVA Films , Alliance Films , Universal Studios Home Entertainment