Anmeldelse av Søvnløs i Seattle (Sleepless In Seattle), amerikansk film fra 1993

Drama, Komedie, Romantikk Spilletid: 105 minutter Aldersgrense: 5 år

Varme følelser blir spredd gjennom radio...

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 26.11.2018]

Filmen åpner med en begravelse. En stund etter, på selveste julaften, fortsetter handlingen. Radiopsykologen, Marcia Fieldstone, spør lytterne hva de ønsker og drømmer om. En liten gutt i Seattle ringer inn og forteller at han ønsker at faren skal få en ny kone. Faren er veldig trist etter at moren til Lille Jonah døde, og sønnen ønsker at pappa skal bli glad igjen. På andre siden av kontinentet sitter Annie Reed å hører på Fieldstones radioprogram. Hun blir svært rørt over Jonahs ønske, spesielt når faren etterhvert blir med i samtalen. Det fører til at Annie Reed blir svært betatt, men hvordan oppsøker man en mann som man ikke vet navnet på og bare har hørt på radio?

Annie er en jordnær reporter som blir helt besatt av tanken på å møte Sam. Sam på sin side tror på kjærlighet ved første blikk, men tror ikke at lykken skal smile til ham to ganger i livet. Heldigvis for Annie er Jonah svært ivrig i å få faren lykkelig og finne en kone til ham. Men det er stor konkurranse. Hele 2000 kvinner ringer til radiostasjonen og spør om mannens nummer. Radioprogrammlederen kaller ham for ‘Sleepless in Seattle’, siden han ikke sover om natten.

Alt er løst basert på filmen ‘An Affair to Remember’, som det også er med i filmen i et klipp fra en TV og til og med referanser til slutten. Filmen har en kul stemning med småjazzete musikk. Liker veldig godt hvordan filmen bygger opp og tar ting helt med ro hele veien. Her er det ingen ‘rushing’ på noe som helst plan og filmen flyter fint, selv om mange sikkert synes dette kan gå litt stille og forsiktig frem. Men filmen har mange fine små øyeblikk.

Filmen har mange scener av søte Meg Ryan som hører forelsket på radio og ønsker at mannen hun hører på skal falle for henne. Blant annet er epleskrellescenen ganske bra. Mange kvinner liker følsomme menn og der er Tom Hanks rollefigur den perfekte mannen i så måte. Meg Ryans rollefigur forsøker å spore opp den store kjærligheten som hun bare kjenner som en stemme på radioen.

Det tar litt tid før hovedpersonene som vi skjønner vil møte hverandre treffes. Faktisk så lang tid at jeg nesten føler dette bare kunne skjedd på film. Det tar faktisk hele en time og 12 minutter før de faktisk sier noe til hverandre. Og i det første møtet sier han bare hallo og det er det. Skuespillerprestasjonene er også svært avgjørende for filmens suksess og både Tom Hanks og Meg Ryan kjører virkelig showet.

På film er det ofte mye store følelser og ting som klaffer og det er også slutten preget av i filmen. Alt er nok mest ymtet på kvinner. Det hele er meget sømmelig og nydelig fortalt om begynnende kjærlighet. Filmen er også tidvis meget søt og lett å bli glad i om du liker romantiske dramaer, men det skal innrømmes at filmen er en 'slow burner' av dimensjoner. Personlig likte jeg det filmen gav meg, selv om dette kanskje føltes litt overromantisert. Det gjør at dette kanskje ikke ble helt den klassikeren jeg trodde kanskje den kunne blitt, men likevel er filmen såpass vellykket at den langt på vei fikk meg med på notene.

- Julie & Julia - Varmt om boken som bandt to matgenerasjoner sammen
- Du har mail - Ryan og Hanks leverer forviklinger med romantisk vri

Omtalespalte: Romantikk

Her finner du omtaler av romantiske filmer.
Les flere spalteomtaler: Romantikk

• Radioten

Tri-Star Pictures (TriStar Pictures)