Anmeldelse av Jurassic World: Fallen Kingdom, amerikansk film fra 2018

Action, Eventyr, Sci-Fi Spilletid: 128 minutter Aldersgrense: 12 år

Jurassic World: Fallen Kingdom - Trailer 07.12.2017

Svak, men tidvis underholdende oppfølger

[Skrevet av: Torstein Ryen-Pettersen, Dato: 20.11.2018]

Vi er kommet en lang vei siden Steven Spielberg introduserte dinosaurer på episk vis i «Jurassic Park». For et par år siden fikk vi endelig besøke parken slik som John Hammond så for seg, men nå skal eventyret fortsette via denne filmen og så en avsluttende film som enda ikke har fått lanseringsdato. Vi ser ikke ut til å bli lei dinosaurer på film, men denne filmen kan kanskje få oss på andre tanker?

Da vi sist møtte dinosaurene gjennom den ferdige parken, fikk vi se dinosaurer i all sin prakt, side om side med billett-betalende mennesker. Ting gikk ikke helt etter planen da den nyskapte dinosaur-arten ikke lystret helt slik som sjefene hadde planlagt. Fullt kaos brøt ut, men heltene våre kom seg noenlunde helskinnet unna. Nå har det gått et par år og et team ønsker å besøke øya for å beskytte de gjenlevende dinosaurene mot et nært forestående vulkanutbrudd. Men teamet som hyrer inn to av de overlevende fra sist film (spilt av Chris Pratt og Bryce Dallas Howard), har ikke bare dyrerettigheter i tankene.

Etter at Colin Trevorrow «endelig» fikk oss til å komme tilbake på banen med dinosaurer, slik Steven Spielberg introduserte oss for i 1993, så var det oppfriskende å se at det fortsatt var liv nok i disse dyrene til å underholde til enorme penger inn på konto – i favør filmstudioene. En ny trilogi var planen om den første filmen skulle klare seg reit, og det gjorde den jo så absolutt. Men der hvor regissør Trevorrow klarte å gi sitt særpreg på filmen, fikk vi i denne oppfølgeren en helt annen regissør med en helt annen visjon. Regissøren er den anerkjente J.A.Bayona som har laget gode filmer som «The Impossible», «The Orphanage» og «A Monster Calls» fra før av. Og han hadde lyst til å dra filmserien i en retning som ender opp med å fungere greit, men også ikke.

Jeg liker godt hvordan Bayona dykker inn i det litt mystiske og samtidig leker seg i litt i skrekkfilmens vidunderlige verden. Dinosaurer er fryktinngytende å se på, og har en fremtoning som passer skrekkfilmsjangeren godt, slik at Bayona får det til å virke godt når han setter opp et par av filmens mest «skumle» scener. Lyssetting, musikk og uhyggelig god stemning gjør at filmen havner i et spor som fint fungerer. Det som derimot ikke fungerer er hvordan filmen holder tilbake. Her skal vi se ulykkelig dinosaurer som ikke makter å skremme nok. De ser jo skremmende ut, men det er litt for blodfattig og for lite grusomt når de først setter tennene i byttet sitt.

Oppfølgeren er dessverre ikke fullt så interessant som forgjengeren. Jeg er heller ingen stor fan av det «The Lost World» gjorde da de tok dinosaurene bort fra øya og inn på fastlandet, noe som også skjer i denne filmen. Enkeltscener fungerer og jeg liker den helhetlige retningen som filmen legger opp til for den tredje filmen i denne nye Jurassic-trilogien, men jeg synes øya er et bedre sted å være hvor dinosaurene får være seg selv i sitt mer naturlige habitat, akkurat som i den første filmen fra 1993.

«Jurassic World: Fallen Kingdom» er en liten berg- og dalbane hvor vi får oppleve oppturer og nedturer fra start til slutt. Det er flere ganger hvor jeg koser meg enormt mye, mens jeg andre ganger vrir meg i stolen av forferdelse. Uansett så er det en underholdende film som er en grei videreføring av den store suksessen som var «Jurassic World».

- Jurassic World - Magien og nerven er tilbake!
- Jurassic Park 3 - Livsfarlige dinosaurer og dumdristige forretningsfolk
- Jurassic Park: Den Tapte Verden - Forsøker for hardt å overgå eneren
- Jurassic Park - Jurassic Park 3D - en blockbusternes T-Rex!

- A Monster Calls - Beundringsverdig ærlig og brutal fabel om oppvekst

Omtalespalte: DVD / Blu-Ray