Anmeldelse av Sorry To Bother You, amerikansk film fra 2018

Komedie, Fantasi, Sci-Fi Spilletid: 111 minutter Aldersgrense: 12 år

Smart og særegen samtidssatire

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 22.11.2018]

Vi er i en alternativ nåtidsversjon av Oakland hvor telefonselgeren Cassius Green oppdager en magisk nøkkel til personlig suksess. Etter å ha blitt en såkalt ”power seller” vikles han inn i en makaber og materielt blendende verden hvor pengene flyter og luksusen råder. Oppsvingen har imidlertid sin pris, og Cassius blir stilt overfor moralske valg som blant mye annet innebærer å såre de som står ham nærmest.

Parodier, samfunns- og kulturharselering står svært sentralt i regidebutant Boots Rileys skildring som virkelig skiller seg ut i det satiriske filmlandskapet.

I hovedrollen står Lakeith Stanfield (Get Out, Atlanta) som må igjennom alt fra en nedverdigende telefonselgerjobb, via rasediskriminering, overveldende politiske styresett fra stat og by, til en personlig krise som delvis alle og enhver kan kjenne seg litt igjen i.

Her sparkes det både høyt og lavt innen en satirisk tematikk over vår tid og dens mange særs usjarmerende, patetiske og utspekulerte stygge krefter som styrer oss mennesker der ute. Filmens form føles i stor grad særs frisk, annerledes eksperimentell, ja tidvis også innom det rent surrealistiske og av det merksnodige slaget!

Mange steder treffes spikeren virkelig på hodet, som når enkeltindividet og dets kvaliteter mister sin plass i samfunnet, til fordel for profitt, grådighet og jaget etter rikdom og makt. Samt rundt større elementer som rasetematikk, likestilling og den lille mann mot de store kreftene, til de langt mindre dagligdagse observasjonene.

Noe av utfordringen, og tidvis også svakhetene ved Sorry to bother you blir dog at mye fort kan gå over hodet på oss ikke-amerikanere, samt at hovedkarakteren i Cassius ikke er allverdens verken morsom eller medrivende i sentrum for all kritikken og skytsen fra Riley sitt manus og regi.

Filmen blir slik ikke like formmessig elegant som sine nyere ”brødre” i skrekksatiren Get Out (2016) eller årets hakket mer morsomme og underholdende BlacKkKlansman (2018). Den går seg ofte litt bort i mindre effektive digresjonsscener som gjør filmen tung og ikke alltid like medrivende. Moralske linjer som at penger og suksess ikke gjør folk lykkelige, er vel også strengt tatt rimelig oppbrukt, og ikke minst feil, eller? At Riley sin film for øvrig oppleves både særs smart, befriende særegen og frisk, er det dog liten tvil om!

(Foto/Copyright: Arthaus)

• TVdags.se
  • Skånska Dagbladet
  • Kulturnyheterna
  • SR P4
  • P1 Kulturnytt (Sverige)
  • Kommunalarbetaren