Anmeldelse av Alive, amerikansk film fra 1993

Drama, Action, Thriller Spilletid: 127 minutter Aldersgrense: 15 år

Overlevelsesdrama utenom det vanlige...

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 13.11.2018]

Filmen åpner med akustisk gitar og god stemning før det avsløres at filmen er basert på en sann historie. Deretter forteller en mann om rugbylaget sitt som ble utsatt for en ulykke. Alle kaller det for Mirakelet i Andes-fjellene. Det hele begynner i året 1972. Et sær-amerikansk rugbylag med familie og venner flyr over Andes-fjellene for så spille kamp i nabolandet Chile. På veien styrter flyet da det kommer ut for uvær. Nå venter en lang og tornefull kamp for å overleve i fjellene og bare håpe at noen finner dem før det er for sent...

Dette er ganske underholdende lagt opp, men har noen klisjeer ved seg innimellom som den spøkete gutten på rugbylaget som sier alle må ta på seg vester og klargjøre seg for en nødlanding da flyet rister litt. Dette er det samme som jeg har fått presentert i en rekke skrekkfilmer og er noe jeg tviler skjedde i virkeligheten. Men etter at flyet har krasjet, synes jeg filmen begynner å løfte seg med at alvoret senker seg over gjengen.

Det er en utrolig og makaber historie vi blir fortalt om en flyulykke som fikk mye oppmerksomhet. Vi får se hvordan mange døde momentant og andre får store skader. Med det skjønner vi jo litt hvor dette bærer hen. Det er en bitende kulde i de ugjestmilde fjellene og de mange overlevende i første rekke må søke tilflukt i det som er igjen av skroget til flyet de reiste med. Noen skjønner ikke helt hva de er med på imens andre blir raskt traumatisert. Og verre skal det bli når de slipper opp for mat og må bokstavelig talt overleve på alt det de andre har å tilby.

Alt er stødig sydd sammen. Regien er ved Frank Marshall, som har vært Steven Spielbergs gode venn og produsent på mange filmer. Dette er Marshalls andre film etter edderkoppskrekkfilmen, Arachnophobia, fra 1990. På mange måter har dette også litt til felles med skrekkfilm, fordi den omhandler folk som overlever med å spise døde folk, selv om filmen er bygget opp som et realt drama.

Marshall har laget en overraskende god film av dette. Han er god på å skildre stemninger hos de overlevende. Vi blir med gjengen i opp og nedturer og håpet om at redningen venter rundt neste sving hele veien. Det er mange detaljer i filmen og dette er en meget god overlevelsesfilm med historie du nesten ikke tror selv om den er bygget på virkeligheten. Filmfortellingen klarer å holde på interessen min gjennom hele filmen og det er godt gjort for en to timer lang dramafilm.

Fotoarbeidet er flott gjort og dette henger godt sammen hele veien. Effektene er gode og selv flyulykken er godt skapt for sin tid og fungerer godt i filmen. Filmen har storslåtte vinterkledde lokasjoner i fjellheimen i Andes-fjellene. Skuespillerne gjør en bra jobb for å skape dette troverdig og sterkt nok til å bære en slik film og historie. Synes også filmen blir bedre og bedre utover i filmen.

Det er vanskelig å definere filmen helt, da den trykker på mange knapper. Filmen har en fengende historie og det utroligste av alt er at noe lignende faktisk fant sted på ekte. Det kommer også tanker underveis om hvordan man selv ville klart meg i en lignende situasjon og det er vanskelig å sette seg inn i et så voldsomt scenario og er noe du aldri ønsker å føle på kroppen selv. Filmen sitter på mange plan og skildrer dette på en svært ekte måte. Det gjør filmen ganske så engasjerende for min del og til slutt tenker jeg tilbake på dette som en spesiell filmopplevelse. I mine øyne er filmen litt undervurdert og glemt. Hadde ikke sett for meg at jeg ville like filmen såpass godt på forhånd. Filmen er en merkelig blanding av drama og overlevelse iblandet noe som tidvis kan minne litt om noe skrekkaktig eller makabert, selv om filmen aldri drar helt over i noe skikkelig skrekklandskap.

Terningkast: 5-

- Arachnophobia - Artig skrekkfilm som oppererer litt i klisjeene

Omtalespalte: Dramafilm

Her finner du omtaler av dramafilmer.
Les flere spalteomtaler: Dramafilm

• Movie Habit