Anmeldelse av Lykkeland - Sesong 1, norsk tv-serie fra 2018

Drama Spilletid: 44 minutter

Lykkeland - Sesong 1, NRK

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 30.10.2018]

Alt begynner i det Phillips tror ikke det er olje i Nordsjøen og vil trekke seg ut. Det skaper ringvirkninger for norsjødykkeren Christian Nyman. Han er en ung norsk nordsjødykker fra en fornem familie, som forlover seg med Anna Hellevik. Vi befinner oss på 1960-tallet i Stavangerområdet. Alt endres i det et amerikansk selskap borer inn i tidenes største oljebrønn. Amerikaneren Jonathan Kay skal ha barn med 17 år gamle Toril Torstensen, men svikter henne når det virkelig gjelder. Vi følger dem og deres familier gjennom flere år frem til 1972. gjennom serien får vi se hvordan Siddisene klarte å etablere seg som et så viktig sted for å utvikle oljeeventyret til havs på norsk sokkel. Det er amerikanerne som fører an og politikken i Norge forsøker å holde skatten i tøylene da de øyner noe stort...

Undertegnede har sett den glimrende dokumentarserien 'Olje' fra 2008. Den handler om det samme som det denne serien baserer seg på, nemlig hvordan oljeeventyret startet i Norge og med det ble landet forandret på dagen. Serien etablerer seg etterhvert som et solid drama det er lett å engasjere seg i. Men selv om denne dramastasingen av hvordan oljeeventyret begynte er ganske interessant, så likte jeg faktisk den utmerkede dokumentarfilmserien ‘Olje!’ enda bedre. Det er ikke alltid det største drivet i serien i begynnelsen av Lykkeland, men serien bygger opp rundt rollefigurene og forteller mange småhistorier fra Stavangerregionen rundt oljen og forholdene i tiden. Rammehistorien er dog dem mest interessante. Vi får malt et bilde av en liten by som Stavanger var på dette tidspunktet med sterk kristen tilknytning som en fattigere bedehusby. Serien byr også på en rekke sterke kvinnepersonligheter.

Skuespillene gjør en fin jobb, selv om mange av rollefigurene kan føles litt vel karikerte. I front finner vi Per Kjerstad og Pia Tjelta som representanter for den gamle fabrikkgenerasjonen i Stavangerområdet.Det blir også en del yngre krefter som også er med å dra lasset som Amund Harboe, Mads Sjøgård Pettersen, Anne Regine Ellingsæter og Malene Wadel. Men selv om de i front gjør en solid jobb er det Vegard Hoel som stjeler mesteparten av showet for min del. Hoel er nesten ikke til å kjenne igjen og gjør en utmerket rolle. Han setter standarden og viser at han er rett man til å fylle skoene til sivilingeniør og politiker Arne Rettedal. Hoel spiller Rettedal på karismatisk vis med både karisma, varme og glød. Rettedal blir en rollefigur du respekterer og beundrer i serien for alt han får til. Han faktisk en ekte person og har fått mye av æren for at Stavanger ble valgt som Norges oljehovedstad.

Det blir noe dramatikk i serien som da ‘finfruen’, spilt av Pia Tjelta, får mentalt sammenbrudd da familien var tre måneder fra å miste alt: status, fabrikken, trålerne. Hun later som om hun har kreft og tar valium for å få dagene til å gå. Det blir også litt fokus på nordsjødykkerne som hadde veldig farlige arbeidsforhold. Vi får blant annet se en dykkerklokke forsvinne i dypet i noen scener som minner litt om dramatikken i den norske filmen Dykket fra 1989. Vi får også en del kjærlighetshistorier innvevd i serien, selv om mange av disse er veldig forutsigbare skildret.

Serien er regissert av Petter Næss og Pål Jackman. De er to gode regissører som har mange stødige spillefilmer i beltet. Næss huskes spesielt for Oscarnominerte Elling fra 2001 og han har også gjort TV-serieregi før i serieoverraskelsen Himmelblå. Jackman huskes best for filmer som Detektor og Jernanger og TV-seriedebuterte med den særegne NRK-serien Monster i 2017. Regien i Lykkeland er bra gjennomført og serien har mye bra ved seg og er godt produsert. Det visuelle ser upåklagelig ut med kule kostymer og tidsriktige hårfrisyrer. Også undervannscenene med nordsjødykkerne er flotte, men serien skorter litt på det dramaturgiske til tider. Jeg skulle ønske serien var enda mer spennende, underholdende og gripende. Hadde ønsket meg mer storpolitikk og fokus på oljeeventyret, og du får noe av det også, men ikke så mye i starten. Det kan også bli litt mye av norsk selvgodhet, selv om Norge fremstilles som et Askeladden-land som tar mer og mer kontroll over den store skatten.

Serien føles bedre når du kommer litt ut i serien og rollegalleriet får satt seg. Det samme kan sies om det politiske spillet for at Stavanger skal bli valgt som oljehovedstad. Mye av det som skjer og gjør serien interessant bruker litt tid for å komme igang. Mot slutten er serien meget fengende og de siste episodene er jeg virkelig solgt av det denne serien byr meg. Hadde starten vært like fengende hadde dette kunne blitt en super serie. Men i det store og det hele er dette en serie mange kommer til å sette grei pris på og viser litt hvordan starten på Oljenasjonen Norge ble til og grunnlaget for velferden i Norge ble skapt.

Jeg var ikke overbegeistret over serien i starten, men ble godt engasjert utover i serien. Likevel mangler den siste lille piffen som jeg hadde håpet på skulle være tilstede for at dette skulle løftes opp til samme høyde hele veien. Serien er med andre ord litt ujevn reint underholdningsmessig fra det supre til det litt tidvis mer gjennomsnittlige. Likte dog veldig godt avrundingen på serien. Den var kort og grei uten å utbrodere for mye. Serien virker også veldig påkostet og det redder litt av inntrykket. Og om du ikke vet så mye om hvordan Oljen ble en del av Norge er dette litt lærerikt også selv om dette har mye fiksjon i seg.

- Jernanger - Sundquist + Jernanger = God underholdning
- Detektor - En fortellermessig bragd

Omtalespalte: TV-Serie / Sesong

Dette er en samling av anmeldelser av TV-Serier og sesonger av dem.
Les flere spalteomtaler: TV-Serie / Sesong

Kritikker i media av S01