Anmeldelse av Island of Death (Ta Pedhia tou dhiavolou), gresk film fra 1976

Grøsser Spilletid: 110 minutter

Plenty av sleaze og exploitation

[Skrevet av: Lars-Erik Lie, Dato: 28.10.2018]

Yes, da har jeg vært gjennom denne video-nasty filmen. Den ble jo huket tak i England tidlig på 80-tallet og havnet på den berømte video-nasty lista. Men ER denne filmen virkelig SÅ nasty? Tja, det spørs vel litt på øyet som ser. I 1976 var den nok sikkert temmelig sjokkerende, sikkert også tidlig på 80-tallet. I dag, i 2018, når jeg ser den for første gang, så blir jeg nok neppe søvnløs på grunn av ISLAND OF DEATH, men det betyr jo ikke at filmen er helt tannløs, for det er den IKKE.

Det er plenty av sleaze og exploitation her. Regissør Mastorakis var visstnok inspirert av THE TEXAS CHAINSAW MASSACRE når han lagde denne her, så han ville lage noe enda mer sjokkerende. I tillegg var softcore-pornofilmer veldig populært i Hellas på denne tida, så da måtte jo det også være med i filmen, selvsagt.

Så her er det plenty av nakenhet og sex-scener. Vi får også voldtekter av ymse slag, inkludert "gay-rape" og "goat-rape" (hehe!). Dessverre er alle disse scenene filmet veldig dårlig, så man ser knapt hva som foregår, og må mer eller mindre gjette seg til hva det er som skjer. Det blir ikke særlig spennende, provoserende eller sjokkerende når kameraarbeidet og klippinga av de scenene ser ut som hastverksarbeid, noe jeg også antar at det var.

Men utover de dårlig filmede voldtektene, så er det også en del oppfinnsomme drap, som inkluderer korsfestelse, drop-fra-fly, ildspåsettelse, sverddrap osv. Noen av disse fungerer ganske bra filmmessig sett, mest pga. at dem blir ufrivillig komiske fordi scenene er så "over-the-top" spinnville.

Det er kule locations da, de greske øyene ser bra ut på film, selv om kameraarbeidet som sagt ikke er all verden her. Det samme kan sies om skuespillet, som ikke er spesielt bra (noe annet kan man vel heller ikke forvente i denne typen filmer). Det største problemet med ISLAND OF DEATH er dog spilletiden. 106 minutter er ALTFOR lang spilletid. Denne her kunne fint vært kortet ned til 80 minutter. Da hadde man sluppet unna en hel del traurige og utdratte scener, og kunne fått 80 minutter med spinnvill exploitation. Nå er det noen kule scener her og der, og laaange "transportetapper" der man som publikummer blir veldig søvnig og trøtt.

Så totalt sett ender jeg opp på en score på 5/10 for ISLAND OF DEATH. Den har en del kule og sleazy scener (selv om de fleste er dårlig filmet og utført), men dem er oppfinnsomme og sprø nok til at det funker. Filmen er verdt å se om man liker trashfilmer, sleaze og exploitaiton. Hvis man IKKE liker det, så går man ikke glipp av all verden ved å styre unna den her. Jeg synes dog det er kult å ha denne i samlinga, men noen favorittfilm ble det ikke, men det er en obskur og sprø film, så artig å ha den på blu-ray uansett.

Omtalespalte: B-film

Les flere spalteomtaler: B-film