Anmeldelse av The Haunting of Hill House - Sesong 1, amerikansk tv-serie fra 2018

Drama, Grøsser Spilletid: 50 minutter

The Haunting of Hill House - Sesong 1: En perfekt forsmak på Halloweenferingen

[Skrevet av: Stian Spørck Karlsen, Dato: 23.10.2018]

Historien hopper mellom fortid og nåtid i det en oppbrutt familie bearbeider skremmende minner fra det gamle hjemmet deres og de nifse hendelsene som jagde dem ut derfra. Familien Crane opplever at skremmende ting skjer i det gamle huset Hill House. Dette er en serie som følger deres liv som ung, voksen, og hva alt har gjort med familien.

Mike Flanagan står bak både manus og regi på denne grøsser/drama- serien fra Netflix. Serien er basert på en bok med samme navn, skrevet av Shirley Jackson. Dette er en serie det svinger skikkelig av. Flanagan har klart å skrape sammen et skuespiller ensemble av ypperste merke.

Serien starter i fortid der vi får et innblikk i familien som nylig har flyttet inn i Hill House. Det er et gigantisk hus, med mange etasjer og rom, og en familie som ser ut til å ha det bra sammen. Men huset skjuler en hemmelighet, og spøkelser kommer frem om natten. Spesielt blir barna utsatt for spøkelsene. Foreldrene tror ikke helt på barna når de forteller om hva de har opplevd, men etterhvert innser også foreldrene at ikke alt er som det skal være i dette huset.

Carla Gugino og Henry Thomas spiller de to unge foreldrene. Historien hopper stadig frem og tilbake i tid. Det gjør at det kanskje kan virke litt rotete når en familie på 7 personer skal vies like mye tid. Men her viser Flanagan hva som bor i han som regissør. Han klarer å veksle og introdusere oss for hver enkelt rollefigur på en mesterlig måte. Historien vi introduseres for har et svært godt driv over seg, samt en dybde jeg ikke har sett på en god stund i en serie.

Ypperlig skuespill
Det er svært vanskelig å lage en god TV-grøsser nå for tiden, så det var med med litt tvil jeg satte meg ned med serien. La meg bare slå fast med en gang at du får alle elementer av en god grøsser, creepy Jumpscares, skummel musikk og et hus som oser av nifshet. Når i tillegg skuespillet er så bra som det er, blir dette fort en ny favorittserie. Måten serieskaper Flanagan har smidd sammen rollefigurene på, er svært imponerende.

Du føler virkelig med hva personene går igjennom i løpet av sesongen, og når den i tillegg er skremmende, burde serien fortjene et prisdryss i tiden fremover. Men tilbake til handlingen: Den i familien som har hatt det aller vanskeligst i barndommen, er Nellie ( Kate Siegel). Hun er den av alle i familien som ble mest traumatisert av det som skjedde i Hill House. Hun er også en sterk rollefigur, og Kate Siegel spiller rollen som Nellie helt utmerket. Det blir dog for urettferdig å trekke frem kun henne, for dette er en serie som har ypperlige skuespillere over hele linjen. Selv de minste barna virkelig er enestående i sine roller. Her har Mike Flanagan truffet blink med castingen. Serien er akkurat på grensa til å tidvis bli kjedelig, men den er så skummel og fantastisk i fremførelsen at selv i de mer rolige scenene blir du også underholdt.

Ikke se denne serien alene
Du er herved advart mot å se denne serien alene i et mørkt rom på kvelden. Flanagan mestrer et stykke TV-magi ikke mange andre kan matche. Han klarer å veksle mellom det som skal være skummelt, til når det roer seg litt ned. Han har også klart å sette inn grøsser-elementene på akkurat riktig tidspunkt, noe som gjør at vi som seere blir overrasket over det som kommer. Det lages ikke mange slike serier nå til dags, kanskje fordi det krever veldig mye ekstra for å få den riktige skummelheten i materialet.

Det er ikke til å stikke under en stol at Netflix har prøvd seg på de fleste sjangre, men grøsser sjangeren er ikke noe Netflix truffet så bra med som denne. Selv de uerfarne skuespillerne som spiller barna i Crain familien spiller troverdig, og styrker den solide serien enda mer. Serien er også passe lang med 10 episoder, der episodene er på rundt 1 time. Med andre ord en perfekt lengde på en helt fantastisk serie som jeg håper får mange flere sesonger.

The Haunting of Hill House er absolutt en serie du ikke må gå glipp av dette året. Den er rett og slett feilfri slik jeg ser det. Man kan alltids finne noe å kritisere den for, men den er så godt utført fra ende til annen at selv en som meg som er skepsis til slike serier ble bergtatt fra første stund. Den inneholder mye jumpscares, men de er plassert der de skal, og gjør serien sterkere. Denne serien kan med andre ord raskt bli din nye favorittserie i år.

For de som likte Castle Rock vil elske The Haunting of Hill House. Undertegnede har sett begge seriene, og jeg er ikke i den minste tvil. Castle Rock er ikke i nærheten like bra som Hill House. The Haunting of Hill House er en serie som passer best å se når det er mørkt ute, fordi det er veldig mange scener som er spilt inn når det er mørkt. Men gjerne se den i lag med andre, for du vil slite med å få sove etter at du har sett denne. Denne serien fortjener toppkarakter, og det får den selvsagt fra meg!

23.10 sier ReidarsOfTheLostArk: Kommentar på Stian Spørck Karlsen sin omtale 'The Haunting of Hill House - Sesong 1: En perfekt forsmak på Halloweenferingen': Mike Flanagan har blitt en av mine favorittregissører av skrekk!
Digger både Hush, Before I Wake og Gerald's Game.

Omtalespalte: TV-Serie / Sesong

Dette er en samling av anmeldelser av TV-Serier og sesonger av dem.
Les flere spalteomtaler: TV-Serie / Sesong

Kritikker i media av S01