Anmeldelse av Eat This (Waiting...), amerikansk film fra 2005

Komedie Spilletid: 94 minutter

Komedie med underbuksehumor fra spisestedbransjen

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 26.10.2018]

Vi skal til spisestedet Shanningans, der arbeidet er som en lek på den humørfylte arbeidsplassen. Der får vi se hvordan servitørene slåss om å være kjipest mulig med kundene i det skjulte for så å smiske mest mulig med dem i deres åsyn, slik at maten blir ekkel og tipsene strømmer inn. Filmen starter i det en ung mann begynner å jobbe på Shanningans. Han begynner selvsagt nederst på rangstigen og har mye å lære i det mannsdominerte arbeidsmiljøet med mye grisete fakter...

Velkommen til Shanningans, der du garantert er velkommen inn til et latterfylt miljø av vitser som slenges ut fra leppene like kjapt som en pistolkule. Om du liker å være uhøflig mot servitørene får du lett "bitch"-stempelet, og du er nesten dømt til å få en .. rett som ikke er helt etter menyen. Det blir også et spill blant de ansatte du ikke har særlig lyst til å være med på.

Denne filmen så jeg på som en joker. Så at kritikkene av den var mildt sagt varierte, og benket meg med komedien med stort pågangsmot. Men jeg må si at jeg ble ganske skuffet over denne saken. Det skal sies at jeg nok er litt utenfor målgruppen for filmen, men jeg er dog veldig glad i gode komedier og pløyer gjennom veldig mange komedier på jakt etter litt å le av.

Det første som møter deg med denne filmen er at den forsøker å være drøy uten å vise noe drøyt. På mange måter samme metode som klassikeren Motorsagmassakren fra 1974, bare innenfor komedie istedet for i skrekkfilmuniverset. Men der stopper også sammenligningen på alle mulige måter. Det fordi komedien ‘Waiting…’ ikke tilfører noe nytt til komediesjangeren. Den pløyer opp allerede utpløyd mark på alle mulige måter.

Humoren er nesten utelukkende ned i underbuksen, og flest ganger ned i guttenes underbukser, fordi det er utrolig mye penis og ballehumor i denne filmen. Humoren frir nok best til de som akkurat har kommet i puberteten og opp til maks noen og tyve år. Og da tenker jeg kanskje at guttene synes dette er morsomt også. Resten kan nok lett styre unna denne å heller finne en annen bedre passende komedie å se.

Problemet mitt med denne filmen er at den er svært ensformig i måten den presenterer humoren. For min del ler jeg mest av enten overraskende humor eller figurativ og assosiativ humor som er velpresentert. Det er ikke lett å lage gode komedier og poenger kan lett rotes bort om de presenteres på gal måte. Denne filmen lo jeg ikke noe av. Det fordi alle poengene omtrent er helt like og samt at jeg skjønner hvor det bærer hen flere sekunder før humorpoenget kommer.

Veldig mye av humoren ligger i at guttene skal vise sitt kjønnsorgan med ballene på forskjellige måter til de andre, og når dette skjer så skal de si at de som ser er homo. Dette blir en ambisiøs lek på arbeidsplassen og de har faste navn på de forskjellige utformingene og poeng de får når de utfører positurene. Poengene blir i form av at de kan sparke den som ser i rumpen antall poengs ganger. Ellers blir det også litt mer tradisjonell spisestedhumor i at de som klager får mat som er tuklet med på de ekleste måter. Det praktiseres også selvfølgelig 5 sekunders-regelen når mat faller på gulvet.

Handlingen er faktisk det beste med filmen. Jeg føler vi blir okei kjent med rollefigurene, til tross for at de er en gjeng med ‘køddere’ hele gjengen. Det er dog noen jeg kan relatere meg litt til i filmen og det gjør at filmen henger i et underholdningshalmstrå som redder den fra den sikre død i filmundergrunnen. Det er en utvikling hos noen av rollefigurene og vi får se at ikke alle er så tøffe innerst inne som det de er i kjeften.

Jeg lo ikke av filmen og derfor var ikke dette en god komedie i min bok på noen som helst måte. Men handlingen føltes grei, så jeg gir en toer på terningen som et plaster på såret for en viss minimumsunderholdning. Tror kanskje at det hadde vært artigere å jobbe på dette spisestedet, enn det var å se filmen, selv om jeg gjerne skulle betalt for å sluppet å se mine medkollegaers peniser til en hver tid. Atmosfæren på spisestedet er dog litt småkul og jeg føler jeg nesten blir en av gjengen, selv om ikke humoren faller i smak.

Omtalespalte: Komedie

Her trekker vi frem alle salgs komedier fra alle verdenshjørner og omtaler dem.
Les flere spalteomtaler: Komedie

• filmportalen.blogg.no