Anmeldelse av Red Heat, amerikansk film fra 1988

Kriminal, Action, Komedie, Thriller Spilletid: 106 minutter Aldersgrense: 18 år

Samarbeid på tross av kald krig...

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 24.10.2018]

Den russiske politikapteinen, Ivan Danko, har lenge vært ute etter kriminelle superskurken Rosta. Da Rosta klarer å rømme fra Moskva til Chicago, følger Danko etter og blir tvunget til å samarbeide med etterforskeren Ridzik for å forsøke å finne og bekjempe Rosta. I begynnelsen går de to mer forsiktig frem, men finner ut etterhvert at det man ikke kan leke pusekatt med denne skruppelløse Rosta, som bruker alle midler for å holde seg flytende...

Filmen begynner i Russland under regimet i Sovjetunionen. Vi blir med inn på et bad der en rekke mennesker går naken også kvinner med bare bryster. Plutselig kommer selveste alfahannen inn, ja jeg tenker på Arnold, bare iført et linklede. Han starter litt av en slåsskamp med de andre muskelbuntene inne i varmen, men fullfører den ute i den bitende kulden da en av muskelbuntene blir slått igjennom vinduet.

I hovedrollene finner vi Arnold Schwarzenegger og Jim Belushi. Imens Belush er litt mer gjennomsiktig i filmen er det Arnold som stjeler mesteparten av showet. Det er moro å se Arnold snakke russisk med østerriksk aksent. Vi får også se Arnold snakke engelsk med russisk aksent. Arnold spiller en politimann som brekker fingere under avhør av kriminelle. I andre roller finner vi andre profiler og kjente navn som Peter Boyle (Alle elsker Raymond) og Laurence Fishburne (Matrix).

Denne filmen skulle være interessant på grunn av to menn fra verdens to største supermakter må samarbeide på tross av den kalde krigen som raser i verden på dette tidspunktet. Filmen foregår derfor på både russisk og engelsk. Humoren i filmen kommer på plass etterhvert, men timingen i morsomhetene er ikke alltid helt tilstede. Du får herlig 1980-tallsmusikk med den karakteristiske blandingen mellom synth, bass og saksofon.

I begynnelsen aner jeg at dette kan bli en kjempefilm. Men etter en lovende start, dabber dette mer og mer av. Det er ikke det at det er så lite action, men filmen føles ikke intens nok og actionen er heller ikke stort å rope hurra for. Dette er med andre ord langt fra Arnold på topp. Jeg hadde forventet en del bedre av filmen enn dette. Filmen er noe trist til tider med preg av grå blandet med øst-europeiske farger.

Det er bra mye action i filmen av godt gammeldags merke i begynnelsen, men dessverre er ikke hele filmen like gjennomført. Filmen forsøker å være blodseriøs, men skuespillet er ikke så bra at det klarer å leve opp til seriøsiteten. Den kuleste scenen i tillegg til åpningssekvensen er når to busser spille ‘chicken’ med hverandre. Biljakt med buss er dog kreativt, men ikke kult eller oppfinnsomt nok til å imponere meg alene.

Jeg hadde stor tro på denne filmen på forhånd, men etter veldig stor optimisme i starten av filmen, ble jeg mer og mer uengasjert utover i filmen. Det fordi dette blir alt for gjennomsiktig i alt fra konsept, plott og hvordan dette vil ende. Du får også noen fantasiløse rollefigurer med noen steinansikt uten å klare å levere en eneste troverdig replikk. Ikke er filmen særlig morsom heller og actionen kunne vært langt bedre. Synes ikke filmen så særlig bra ut heller med tanke på det filmatiske. Men alt i alt er dette en helt grei film å se om man ikke forventer det helt store. Likte enkelte scener ganske godt og det alltid litt underholdning i en Schwarzenegger-film.

- Bullet to the Head - Sliten Stallone i brutal actionfilm
- 48 timer - Ikke så mye action, men en okei politifilm
- Døden i Sumpene - Soldatøvelsen som utvikler seg til det reneste mareritt
- Nattens krigere - Gjengkamp for livet

Omtalespalte: Acionfilm

Her finner du omtaler av acionfilmer.
Les flere spalteomtaler: Acionfilm

• Fantastica Daily