Anmeldelse av Ghost in the Shell 2 - Innocence (Inosensu - Kôkaku kidôtai), japansk film fra 2004

Action, Animasjon, Drama, Fantasi, Sci-Fi, Thriller Spilletid: 100 minutter

Mer animert robottrøbbel i fremtiden

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 23.10.2018]

Alt begynner i år 2032. Batou er sammen med Togusa. Etter en rekke dødsfall på grunn av funksjonsfeil hos noen gynoid, blir Seksjon 9 bedt om å undersøke saken. Da gynoidene har feil uten klar årsak, er dødsfallene antatt å være planlagte mord. De to agentene Batou og Togusa blir sendt for å undersøke mulige terroristiske eller politiske motiver. I tillegg viser de siste gynoidene at de alle inneholder ulovlige ‘ghosts’. Seksjon 9 konkluderer med at menneskelig oppmerksomhet blir kunstig duplisert på dukkene ulovlig, noe som gjør robotene mer levende og muligens forklarer et motiv i mordene...

Dette er oppfølgeren til Ghost in the Shell fra den japanske animefilmen fra 1995. Historien i oppfølgeren er løst basert på Ghost i Shells tegneseriekapptittel: "Robot Rondo", med noen innslag av "Phantom Fund ". Det hele ser ut som en blanding mellom vanlige tegninger og dataanimasjon. Med dataanimerte bakgrunner. Noen av 3D-scenene ser veldig kunstige ut da det åpenbart er flere lag som ser litt for overtydelige grenser på.

Filmen åpenbart dårligere enn den første filmen. På mange måter ser det ut som om filmskaperne har gjort det litt enkelt for seg selv i enkelte scener. Filmen er litt stillestående til tider og det er ikke så mye action i filmen som jeg forventer. Det er mange scener der folk bare snakker og ikke mye skjer i bildet. Det er også litt rart at stemmene i filmen kommer fra litt forskjellige hold i høyttalerne og skaper en rar og kunstige stemmer som kan minne litt om mindre stemmeekko.

Jeg elsket den første filmen, men oppfølgeren er langt i fra samme magiske og klassiske nivået som første film leverte. Filmens tematikk fant undertegnede uhyre spennende, men historien og filmfortellingen kunne med fordel vært mer spritet opp. Det er veldig vekslende kvalitet på karakterer og bakgrunner på forskjellige steder i filmen. Det er også noe rart i filmen som eksempelvis at roboter røyker sigaretter.

Den spektakulære actionen fra første film er litt borte her. Det er også lengre mellom de scenene som fremkaller noe i nærheten av kulhet. Den actionen som er blir ganske uoversiktlig skildret. Det er mye bruk av close-up og klipp som dreper mye av inntrykket og du må pusle sammen i hjernen det som egentlig skjer. Dette er ting undertegnede hater på film, og det virker som dårlige grep til å skjule at filmen kanskje har et lavere budsjett enn hva som kreves for å fortelle en slik historie. Det blir også noe bruk av ‘slow motion’-action som kan minne litt om den du finner i Max Paine-spillene. Det blir heldigvis noe mer action mot slutten av filmen, men det er ikke nok til å redde og løfte helhetsinntrykket nok.

Filosofireplikkene var også mindre gjennomtenkte og velformulerte i denne filmen enn den første. Det blir litt mye snakk i filmen, som kan være noe kjedelig i en tegnefilm for voksne der man forventer mer underholdning enn som så. Du får også en handling som går i loop med små forskjeller i de forskjellige handlingsløpene. Dette kunne også filmens filmskapere spart seg på da det er litt traust å se samme scenen om igjen med så lite forskjell, og selv om filmen lager et poeng av dette, så føles dette ikke godt nok filmteknisk laget. Humoren er jo litt artig og jeg lo litt av enkelte replikker som var enten litt haha-morsom eller litt ufrivillig komisk.

Filmen var langt i fra så bra som jeg håpet, men jo lenger ut i filmen jeg kom, jo mer senket jeg skuldrene og godtok filmen for det den gav meg. Dette var langt i fra noen oppvisning i tegnefilmkunst, men filmen har sine småkule sider innimellom. Den rare åpenbare blandingen mellom tegnet og dataanimert er tidvis treffende, men mesteparten av tiden holder ikke filmen helt mål på dette punktet.

Jeg hadde også forventet meg en mer engasjerende historie bak filmen. Den føltes noe for enkel og for lite handlingspreget. Filmen har noe ved seg innimellom, men det er ikke en veldig god helhet i filmen. Tematisk sett er filmen veldig interessant, men i det store og det hele er dette nok en film mer for de spesielt interesserte og vil nok føles noe tung og traust for de store massene.

- Ghost in the Shell - Vakker Anime!

- Ghost in the Shell - Vakker Anime!

Omtalespalte: Anime

Filmfront gir deg et unikt innblikk i anime gjennom anime-spalten. I denne spalten trekker vi frem noe av det merkelige og fantastiske som finnes av japansk animasjon eller anime om du vil, enten det er serier eller filmer. Med andre ord skraper filmfront overflaten av alt det anime har å by på.
Les flere spalteomtaler: Anime
- Animasjonsfilm - Les flere.

• Scifimoviepage.com
  • Reno Gazette-Journal
  • Independent (UK)

Japan

Kantonesisk (Kinesisk), Japansk

Studio Ghibli, Bandai Visual Co. Ltd., Production I.G., Kodansha Ltd., Buena Vista Home Entertainment, DENTSU Music And Entertainment Inc.