Anmeldelse av Horton redder en Hvem (Horton Hears a Who!), amerikansk film fra 2008

Familie, Animasjon, Eventyr Spilletid: 88 minutter Aldersgrense: 7 år

Trygg og god dataanimasjon med stort hjerte

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 09.10.2018]

Vi møter elefanten Horton. En dag oppdager han ved en tilfeldighet at det finnes en verden inni et lite fnugg i en blomst. Det er bittesmå skapninger der som kalles for Hvemmene. De er et artig folkeslag som bokstaveligtalt lever i sin egen verden og aldri har følt seg truet før nå. Nå har nemlig Horton fnugget i sin hånd og han ser det på sin oppgave å redde Hvemmene så verdenen deres overlever. Og for å gjøre det hele en del verre er det krefter i Hortons verden som vil stoppe ham fordi de tror han er blitt gal og ikke tror på at det finnes liv inne i fnugget...

Filmen har en fortellerstemme som binder filmfortellingen sammen. Fortelleren formidler alt på rim. Filmhistorien er veldig rar og merkelig, men samtidig ganske barnevennlig og fantasirik. Horton er en rollefigur noe uten om det vanlige. Han er som en slags Ole Brumm, både tykk og dum, men med et stort hjerte. Det gjør Horton til en artig skrue som barna elsker og de voksne også omfavner på et vis. Men det mest kreative med denne filmen er Hvemmene og deres verden. Elsker antihelten i form av ordføreren i Hvemvik. Han er den morsomste rollefiguren i filmen.

Dette er ikke så supermorsomt, men filmen har sine morsomheter som treffer bra, og du koser deg likevel med filmen med all den enkle og banale humoren. Med andre ord er filmen mer tilpasset barna enn mange av de andre store familiedataanimasjonsfilmene fra samme tid med både moral, fantasi og humor. Animasjonen er skapt av studioet bak, blant annet Istid. Alt er bra utført med en kreative verdener, snåle rollefigurer, kule bakgrunner og sterke farger. Det hele ser veldig detaljrikt ut og animasjonen er veldig livlig og temmelig bra for sin tid. Dataanimajsonen er også passe naturtro skapt. Det skaper et eget utrykk for filmen som skiller seg litt ut i forhold til andre filmer i samme segment. I alle fall da filmen kom tilbake i 2008.

Filmen baserer seg på en barnebok av Dr. Seuss. Her hjemme på bjerget er nok Dr. Seuss mest kjent for historien om Grinchen som ble filmatisert med Jim Carrey i hovedrollen og nettopp Carrey låner også ut stemmen sin til Horton i denne filmen. Filmen kan virke noe lett, selv om kanskje filmen får barna til å lure på om vår verden også kan befinne seg på et fnugg. Historien er bra kreativt utformet, og selv om vi vet hvordan dette vil gå, er det reisen til målet som er det gøye med filmen. Det skjer utrolig mye rart i filmen og det gjør at filmen aldri blir kjedelig.

‘Hortoen Redder en Hvem’ er en herlig film med stort hjerte. Likevel føles dette ikke som en stor animasjonsklassiker slik nok intensjonen til skaperne var. Undertegnede koste seg dog med filmen og det gjorde niesen min på 6 år også. Filmen passer nok best for barna og de mer barnslige voksne som meg. Jeg ruller en god firer på terningen for denne animasjonsfilmen som udiskutabelt er bra skapt, men som har noe å gå på for å skape den største magien til de største gutta i klassen. Dette er dog et trygt valg for barnefamilier. Du får en film som er trygg og god og ikke for skummel.

Omtalespalte: Animasjonsfilm

Her finner du omtaler av animasjonsfilmer.
Les flere spalteomtaler: Animasjonsfilm
- Barnefilm - Les flere.

Blue Sky Studios, Twentieth Century-Fox Film Corporation, 20th Century Fox Animation

«Johnny English Strikes Again»

«Andrea Bocelli - Musikkens stillhet»

«For vi er gutta»

«Kristoffer Robin og Ole Brumm»

«Mary Shelley»

«Nothing Like A Dame»