Anmeldelse av Mary Shelley, engelsk (britisk) film fra 2017

Biografi, Drama, Romantikk Spilletid: 120 minutter

Erkebritisk klassiker

[Skrevet av: Geir Karlsen, Dato: 05.10.2018]

London, 1814. Mary Wollstonecraft-Godwin er en 16 år gammel, lovende forfatter. Hun jobber i bokhandelen eid av sin far, den kjente forfatteren William Godwin. På en reise til Skottland treffer Mary poeten Percy Shelley, som viser en romantisk interesse for henne. Da de møtes igjen i London, begynner en romanse mellom de to som skulle inspirere Mary til å skrive en av historiens største litterære mesterverk - Frankenstein.

Jeg skrur vanligvis ikke på kjærlighetshistorier når jeg skal se film for meg selv, men falt for fristelsen da man er glad i både biografiske filmer og historien om Frankenstein. Det skulle man ikke angre på, da selv om filmen drypper av klassisk, erkebritisk romanse - så er den også så fantastisk godt laget at den er vel verdt å få med seg.

Mary Shelley tar seg god tid til å bygge opp historien, både familiære og romantiske aspekter utforskes og man klarer ikke å unngå følelser av både smertefullt savn, vordende kjærlighet og et engasjement både på godt og vondt. Filmen er slik biografiske filmer skal være - den vekker følelsesspekteret hos seeren, samtidig som den tar seg tid til å utvikle historien skikkelig.

Den største styrken i denne filmen ligger i manuset - som er virkelig godt skrevet og treffer tidsperioden meget bra. Den er akkurat passe overdådig, erkebritisk og romantisk. Det er ikke vanskelig å merke at manusforfattere Emma Jensen og Haifaa Al-Mansour har tatt seg tid til å gjøre god research før man skrev manuset. Filmen er stort sett drevet av dialogen, og den er så godt skrevet at man glemmer litt tid og sted, seeren blir omsvøpt i tragiske, morsomme og frustrerende samtaler og diktning.

Regissør Haifaa Al-Mansour, for øvrig den første Saudi-Arabiske kvinnen som regisserer en Hollywood-film, har uten tvil lagt sitt hjerte og sjel i dette prosjektet. Hun knytter det strålende manuset sømløst sammen med skuespillerne, så filmen føles naturlig og tidsriktig, slik et sånt epos skal være.

Filmens rolleliste har man truffet veldig bra med. Skuespillerne utfyller hverandre bra, og tolker manuset sterkt og følelsesladet. Elle Fanning (Mary Shelley), Maisie Williams (Isabel Baxter), Douglas Booth (Percy Shelley), Stephen Dillane (William Godwin) med flere legger sin hjerte og sjel i sine prestasjoner, som forsterker det allerede meget gode manuset.

Ingen voldsomme spesialeffekter, men skaperne har tydelig gjort seg flid med kostymer og kulisser. Kostymene virker veldig tidsriktige, og bidrar sterkt til å skru klokken tilbake til Storbritannia anno 1814. Det samme gjelder kulissene - rommene de befinner seg i, møblene, papiret de skriver med og så videre, alt virker veldig gjennomført. Den eneste svakheten jeg finner er at det blir ikke helt den samme følelsen når de er utendørs. Det blir litt tydelig at det ikke var særlig prioritert, da det mangler litt pompøse bilder av den klassiske arkitekturen fra den tiden, som kunne forsterket stemningen og atmosfæren ytterligere.

Likevel triller jeg en sekser på terningen for Mary Shelley. Filmen omvsøper seeren likevel i en stemning av klassisk, bittersøt kjærlighet som er akkurat passe pompøs, i tillegg til en mørk side som dyrker Marys interesse for det uhyggelige og morbide. Mary Shelley gjør seg nok best som en typisk “datefilm”, men hvis du har en interesse for klassisk literatur eller for historien om Frankenstein - så kan jeg varmt anbefale denne uansett om du er alene eller sammen med noen.

I skrivende stund er den ikke tilgjengelig på noen strømmetjenester, men kan leies blant annet hos Canal Digitals T-We app.

Omtalespalte: Dramafilm

Her finner du omtaler av dramafilmer.
Les flere spalteomtaler: Dramafilm
- Romantikk - Les flere.

• Times (UK)
  • Daily Mail (UK)
  • The Mail on Sunday (UK)
  • Boston Globe
  • Seattle Times
  • Globe and Mail
  • Arizona Republic

England, USA, Luxemburg

«Johnny English Strikes Again»

«Andrea Bocelli - Musikkens stillhet»

«For vi er gutta»

«Kristoffer Robin og Ole Brumm»

«Nothing Like A Dame»

«Tusen og en natt»

«Avengers: Infinity War»

«Mannen som ikke kunne le»