Anmeldelse av Avengers: Infinity War, amerikansk film fra 2018

Action, Eventyr, Sci-Fi, Fantasi Spilletid: 149 minutter Aldersgrense: 12 år

Avengers: Infinity War - Super Bowl Trailer 04.02.2018

Årets største film?

[Skrevet av: Torstein Ryen-Pettersen, Dato: 21.09.2018]

Hva skal man egentlig si om årets største film? Et tonn er lasset inn i produksjonen, noen flere tonn på pluss-siden etter kinolansering, en oppbygging til den fjerde og siste Avengers-filmen, stjerner i bøttevis, storslagent osv. Det er virkelig en stor og ambisiøs film, og på NESTEN alle områder så klarer den også å innfri.

Etter angrepet i New York og episoden med Ultron står Avengers nå ovenfor den største faren noensinne. Og den (kalt Thanos – spilt av Josh Brolin) kan utslette halve universet om han klarer å få tak i alle de seks Infinity-stenene. Planen er i hvert fall å skape balanse i universet igjen, men på mest brutale vis. Nå er det opp til Captain America, Iron Man, Thor, Doctor Strange, Spider-Man, Hulken, Black Vidow, Vision, The Guardians of the Galaxy, Black Panther og en rekke andre å stoppe Thanos før han får tak i alle stenene og skaper det totale kaos i hele universet.

Først av alt må jeg bare si at jeg aldri har sett maken til stjernelag. Jeg nevnte superheltenes navn, men sjekk ut dette sjernegalleriet: Robert Downey Jr., Chris Evans, Tom Holland, Chris Pratt, Zoe Saldana, Josh Brolin, Scarlett Johansson, Elizabeth Olsen, Paul Bettany, Benedict Cumberbatch, Gwyneth Palthrow, Chadwick Boseman, Mark Ruffalo, Bradley Cooper, Vin Diesel, Benicio del Toro, Peter Dinklage, Dave Bautista, Chris Hemsworth, Idris Elba og mange flere. At det er snakk om tidenes hittils største superheltfilm er da lite overraskende. Pent bakket opp av Marvel Studios og Disney som begge, med største selvfølgelighet, vet at dette drar inn de største pengene. Det er ambisiøst, men også veldig, veldig målrettet.

Min bekymring var likevel at dette kunne bli for mye av det gode. Jeg liker best når filmer tar seg god tid til å presentere superhelten, superheltens fiende, samt nettverket rundt og historien. I denne filmen starter vi der hvor «Thor: Ragnarok» slapp (etter rulleteksten, så klart), og derfra går det i 110 frem mot det klimakset man vet kommer mot slutten av filmen. Det er ingen store overraskelser, selv om man ikke har lest tegneseriene som dette materialet er basert på. Det er bare en episk CGI-fest som det er lett å la seg underholde av. At det blir litt mye superhelter, litt mange lokasjoner og litt mye som skjer på en gang er omtrent umulig å unngå. Dessverre er det slik at «Avengers: Infinity War» biter over mer enn den makter å svelge unna. På et tidspunkt er det en stor fight ute i verdensrommet samtidig som det foregår en stor kamp på jorda. Minuset med dette er at vi hopper mellom de to store kampene, noe som skader dynamikken i filmen på groveste vis. Slikt er et billig og lite velfungerende triks for å holde momentum oppe, som jeg egentlig synes at en slik film – av en slik skala – burde holdt seg langt unna. Jeg skjønner at det er nødt til å foregå samtidig (på én måte), men jeg føler at manusforfatterne kunne løst dette på flere andre måter.

Det er en liten tvil om at denne filmen fortjener sitt publikum og at det er en svært god oppbygging til den siste Avengers-filmen, som kommer våren 2019, men det er noen svakheter her som jeg også husker at plaget meg gjennom «Avengers: Age of Ultron». Det er FOR mange superhelter som fortjener mer tid på skjermen, men som omtrent bare blir statister i det store bildet. Selv om jeg nettopp har sett «Black Panther» synes jeg han fortjener å skinne mer, noe også selveste Captain America og hans to kompanjonger også hadde fortjent. Med tanke på post-credit scenen som dukket opp i «Black Panther» synes jeg virkelig karakteren (jeg ønsker ikke å røpe for mye) som får noen ekstra sekunder i den post-credit scenen burde vært mer involvert i denne filmen.

Kanskje burde Disney turt å ta mer sjanser? Kanskje hadde filmen blitt dristigere med en ny regissør? Kanskje burde de tatt et par runder til med manuset før de satte igang med filmen? Jeg har ganske mange spørsmål som jeg aldri vil få besvart, men i bunn og grunn så er jeg fornøyd med underholdningsverdien som denne filmen gir. Det er liten tvil om at regissør-brødrene Russo har gjort en god jobb med å holde dette sammen. De har virkelig bevist at de klarer å lage en fullspekket actionfilm med tyngde, hvor endelig superskurken får vist seg frem. Det er bare å glede seg til det avsluttende kapittelet som dukker opp på kino i mai 2019.

- Avengers: Age of Ultron - Noe tomt, dødt og veldig uengasjerende over galskapen...
- The Avengers - Kul superheltaction for massene som gir deg mye bangs for bucks

- Captain America: Civil War - Godt og gjennomarbeidet om heltesplittelse!
- Captain America: The Winter Soldier - Storslått effektaction av et Marvel-høydepunkt!
- Welcome to Collinwood - Taperkomedie som ikke overbeviser nok

• GeekNinjas.se
  • Filmfrosk (Youtube)
  • Filmparadiset.se
  • Austin Chronicle
  • Skont Productions (Youtube)
  • iTromso
  • TV2