Anmeldelse av A Quiet Place, amerikansk film fra 2018

Drama, Grøsser, Thriller Spilletid: 90 minutter Aldersgrense: 15 år

En av årets beste filmer innen pur spenning.

[Skrevet av: Torstein Ryen-Pettersen, Dato: 14.09.2018]

Det har vært mye snakk rundt John Krasinski sin regidebut på det store lerretet. Fra å opptre i komiserien The Office (den amerikanske versjonen), har han nå fått lov til å vise hva han virkelig er god for på helt annen mark. Og debuten er strålende! Et vaskeekte bevis på hvordan man skal lage gode spenningsfilmer på en original måte.

En familie er nødt til å klare seg etter en hendelse som har rystet hele verden. På en avsideliggende gård er de alle nødt til å holde et ekstremt lavt lydnivå på alt de gjør, slik at farene som lurer i skogen ikke tar dem – ettersom lyd tiltrekker monstrene som bor i rundt dem. Alt må tenkes gjennom og ingenting er etterlatt tilfeldighetene. Det er tross alt lydnivået som er forskjellen på liv og død...

Om du er stor fan av M. Night Shyamalan sine tidligste suksess-filmer, slik som «Signs» og «The Village» er «A Quiet Place» den naturlige arvtakeren. Ikke det at jeg føler at filmene er helt like, men de befinner seg litt i samme landskap, samt at filmene også har noen av de samme spenningselementene og oppbyggingen. Det som denne filmen har, og som er avgjørende for om filmen faktisk fungerer, er at filmen i stor grad foregår i stillhet. Gjerne akkompagnert av tegnspråk. Det gjør at kroppsspråk og ansiktsuttrykk er svært viktig – ja, faktisk vippepinnen om filmen går inn på meg som seer emosjonelt eller ei.

Regidebutant John Krasinski har med andre ord ingen lett oppgave når det gjelder å formidle følelser og forhold/samhold i familien. Likevel er det noe av det beste jeg har sett innen familieforhold og kjemi på lang tid. Ikke bare er det grunnet enormt god regi, men også av den enkle grunn at skuespillerne yter max. Barna i filmen er nok ikke alltid helt der oppe, men heldigvis klarer de alltid å få frem redsel, kjærlighet og sinne der hvor det trengs. I filmens to største scener er det Emily Blunt og John Krasinski (som befinner seg foran kamera også) som virkelig briljerer. De får frem gråt og redsel hos meg, på en måte som få filmer har klart tidligere. Ikke på grunn av det jeg faktisk opplever rundt dem, for her er det heller små detaljer i blikk eller et gisp på rett sted som treffer meg som en knyttneve rett i magen.

4K UHD er et lekkert format for denne filmen, noe som gjør at bildet er sylskarpt (også i de mørke partiene) og lyden smeller krystallklart til på akkurat de rette områdene. Det er helhetlig kvalitet i både film og utgivelse som gjør at det er vanskelig å IKKE anbefale filmen. Den treffer med sjel, hjerte og spenningsnerve akkurat som man får maksimalt ut av filmen. «A Quiet Place» er allerede en av årets sterkeste filmopplevelser, en genuint god spenningsfilm proppet full av følelser og gnistrende kjemi.

Omtalespalte: 4K/UHD

Her finner du omtaler av 4K/UHD-filmer.
Les flere spalteomtaler: 4K/UHD

• Toronto Sun
  • Filmfrosk (Youtube)
  • Houston Chronicle
  • Sydney Morning Herald
  • Skont Productions (Youtube)