Anmeldelse av Engler & Demoner (Angels & Demons), amerikansk film fra 2009

Kriminal, Drama, Mysterie, Thriller Spilletid: 139 minutter

Engler & Demoner - Trailer 30.04.2009

Oppfølgeren til Da Vinci-koden er her!

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 19.05.2009]
Robert Langdon kommer igjen inn i sentrum for nye konspirasjoner og gåter i oppfølgeren til supersuksessen ’Da Vinci-koden’. I ’Engler & Demoner’ blir Langdon, som er professor i religiøs symbolikk, tilkalt for å tyde noen symboler som ble brent inn i brystet på en myrdet fysiker. Dette skjedde ved et sveitsisk forskningssenter, men sporene fører raskt til Roma og Vatikanet. Det viser seg at et flere århundre gammelt selskap ved navn Illuminati planlegger et dødelig angrep på og mot den katolske kirken. I form av en meget kraftig tidsinnstilt bombe, som ble stjålet fra nettopp det sveitsiske forskningssenteret, trues mennesker og stat av en gigantisk katastrofe. I sitt forsøk på å stanse dette får han blant annet hjelp av forskeren Vittoria Vetra og sammen går de i gang med en hesblesende jakt som går igjennom gravkammere, katakomber, katedraler og andre hemmelige steder. Med mystiske personer og hendelser på alle kanter og en tidsfrist på et døgn må Langdon og co jobbe iherdig for å redde Vatikanet!

’Engler & Demoner’ er på mange måter helt klart en svært lik film som ’Da Vinci-koden’, og det på både godt og vondt. Hvis vi først tar for oss det rent filmatiske så funker ’Engler & Demoner’ stort sett utmerket. Her er det engasjerende og fremoverdrivende hendelser, og et forrykende tempo nesten hele filmen igjennom. Slik sett blir filmen aldri kjedelig eller for stillestående. Med et handlingsløp som i tillegg er lagt til en tidsperiode på 24 timer, farer dermed professor Langdon og Vetra fra det ene stedet til det andre, med like overraskende vendinger bak hvert eneste alterkors eller statue.

Hele filmen bygger faktisk nettopp på det smale tidsløpet og alle de stadige twistene og vendingene i historien. Uten disse elementene ville det blitt en totalt annerledes film. Når det er sagt så betyr dette ikke at vi kjøper alt som blir sagt eller gjøres. En del virker ganske forhastet og mindre troverdig. Så gjør også den hele og fulle historien i ’Engler & Demoner’, og derfor blir filmen aldri annet enn sånn passe interessant og engasjerende. Dette er vel og merke om man ikke er spesielt interessert i vitenskap versus religion. Om man er det, vil man derimot sikkert bli overengasjert i alle de spørsmålene og trådene som tas opp.

Det hele består jo i kampen mellom vitenskapen og religionen, noe som er en eldgammel krangel. Slik sett vil filmen alltid være i en viss interesse, problemet blir bare at ingen mennesker vil kunne klare å følge med på alt som blir sagt, ytret, og forøkt forklart i filmen. Til det er det alt for mange tråder, historiske ”fakta” og nøster å samle opp. Dermed virker filmen (eventuelt også boka) også kanskje smartere enn det den faktisk er. Dette er imidlertid noe, som sagt, de helt spesielt interesserte heller må svare mer på.

Som en ren underholdningsthriller fungerer altså ’Engler & Demoner’ helt greit. Dens filmatiske oppbygning er strengt regissert av Ron Howard, noe som også absolutt trengs med en såpass innfløkt historie for ikke å bli totalt forvirrende. Dens svakhet ligger vel heller mest i selve historien, om man kjøper den store konspirasjonsteorien, alle faktaene, og ikke minst om man bryr seg og engasjeres av de gjeldende temaene filmen tar opp.

- Inferno - Likner mer et tv-spill enn smart katastrofedrama

- Solo: A Star Wars Story - Pen og detaljrik forhistorie om Han Solo
- Inferno - Likner mer et tv-spill enn smart katastrofedrama
- In the Heart of the Sea - A ship of fools
- Rush - Skambra actiondrama!
- Frost/Nixon - Duellantene Nixon mot Frost
- Cinderella Man - Bokselegenden som vant folkets hjerter
- Et vakkert sinn - Menneskelig inspirerende, spennende og fascinerende film
- Grinchen - Julen er stjålet - Juleskurken som trenger å tine opp hjertet sitt
- EdTv - Komedie som får deg til å smile litt, men ikke så mye mer enn det
- Ransom - Grei underholdning i denne kidnappingsthrilleren
- Willow - Ambisiøst effekteventyr
- Cocoon - Søt sci-fi med følelser
- Grand Theft Auto - Ron Howards første film er ikke stort å skryte av

24.05.2009 sier kjetil: Som vanlig er boken bedre enn filmen. Sammenlignet med The DaVinci Code synes jeg denne filmen var mer gjennomført og dermed bedre.

• Romerikets Blad
  • Gamereactor.no
  • God Kveld Norge (TV2)
  • Filmsnakk.blogg.no
  • StudVest

Columbia Pictures, Imagine Entertainment, Brian Grazer/John Calley, Sony Pictures Entertainment (SPE), Sony