Anmeldelse av The Innocents - Sesong 1, engelsk (britisk) tv-serie fra 2018

Drama, Romantikk, Thriller, Sci-Fi Spilletid: 60 minutter

The Innocents - Sesong 1: En middels god norsk/engelsk Sci-fi serie fra Netflix

[Skrevet av: Stian Spørck Karlsen, Dato: 06.09.2018]

The Innocents følger June (Sorcha Groundsell) og Harry (Percelle Ascott). De er to britiske tenåringer som rømmer hjemmefra for å unnslippe Junes ekstremt kontrollerende far. Vi snakker låste dører, ingen mobil, ikke noe samvær med venner og han følger henne helt inn i klasserommet hver morgen. Det gjør at June holder på å kveles. Når hun fyller 16 år stikker hun og kjæresten av for å starte et nytt liv sammen. De er stormforelsket og aner ikke hva som venter dem.

Det ligger nemlig en grunn bak farens kontrollregime. June er en såkalt “shapeshifter”, en hamskifter som kan ta på seg andres utseende, og evnen er ikke uten farlige konsekvenser for de involverte.

Samtidig, på andre siden av Nordsjøen, i en liten norsk bygd, bedriver den gåtefulle professor Halvorson (Guy Pearce) eksperimenter på mennesker som har den samme evnen som June. Kan han hjelpe henne? Eller har han andre motiver?

Innledningen høres kanskje interessant ut, og det er all grunn til å streame denne godbiten fra Netflix. Særlig siden mye av handlingen er lagt til Norge, da store deler av handlingen er lagt til en norsk fjord. Serien huser også noen norske skuespillere. Disse er Ingunn Beathe Øyen, Trond Fausa og Lise Risom Olsen. Alle gjør gode rolletolkninger. Spesielt rollefiguren til Trond Fausa imponerer. Han er en skuespiller som har et lite glimt i øyet i alle rollene han spiller. Den som gjør sterkest inntrykk på rollelista, er Ingunn Beate Øyen. Hun spiller Runa, kona til professor Halvorson. The Innocents er ett nytt forsøk på Sci-fi sjangeren, som også inneholder litt spenning.

En veldig god start på serien
I seriens første episode blir vi introdusert for tenåringsjenta June
(Sorcha Groundsell) som plutselig får mystiske evner. Dette gjør henne etterhvert farlig for de menneskene rundt henne. Spesielt får kjæresten Harry (Percelle Ascott) merke dette. Det fordi hun forandrer helt personlighet, noe som uroer Harry. Han vet at hvis hun blir hjemme, vil hun ikke bli frisk, så han oppfordrer June til å få hjelp av den mystiske professor Halvorson (Guy Pearce). På reisen til Norge, der professoren holder til, treffer de på nordmannen Steinar (Jóhannes Haukur Jóhanneson). Det viser seg at han har fått ordre fra professor Halvorson om å kidnappe henne, og ta henne med til ham. Men vi kan stille oss spørsmålet om Professor Halvorson intensjoner med å hjelpe June...

Kjemien mellom Sorcha Grondsell og Percelle Ascott er bra. De har tatt sine roller alvorlig, og det merkes i serien. Vi får raskt se hvordan seriens overnaturlige elementer fungerer. Jeg blir umiddelbart grepet, og får lyst til å se mer. Etter seriens pilot episode, halter dette litt. Den bruker veldig lang tid på å komme igang og bli skikkelig spennende. Der er det dialogen som står mest i fokus. Det blir veldig mye dialog, og det ødelegger noe for de som liker mer handling. En annen ting som ikke virker helt troverdig, og som ødelegger helhetsinntrykket litt er at islandske Jóhanneson snakker litt norsk innimellom. Og da skjønner undertegnede ikke bær av hva han sier. Her burde serieskaperne latt han få prate engelsk, eller hans originalspråk. Men jeg forstår serieskaperne vurdering, fordi Jóhannesson er en dyktig skuespiller som passer perfekt i rollen som håndlangeren til professor Halvorson. Han imponerer med sitt kroppslige spill i flere scener, og det internasjonale publikummet serien er mynta på, kommer til å sluke dette rått. Men den brokete norsken hans blir bare et irritasjonsmoment for meg. Det er tydelig at skuespillerne følger et strengt manus, som gir lite rom for improvisasjon.

Serien finner rask fotfeste igjen
Når vi nærmer oss slutten av serien, begynner ting å ta seg opp igjen spenningsmessig. Når June omsider kommer frem til Norge og professor Halvorsons arbeidsplass merker vi at han er en helt annen enn den han utga seg for å være. Dette merker spesielt Harry, som sammen med faren til June, reiser dit for å få henne hjem. De to har nemlig fått vite fra datteren til Runa og professoren at professor Halvorson er farlig. Etterhvert oppklares alt og ting slutter troverdig. Dette er såpass kult at jeg vil anta at Netflix vurderer en sesong 2 av denne litt overnaturlige serien.

Helhetsinntrykket mitt av serien er godt. Serien innehar det en kan forvente seg av en slik TV-serie. Samtidig har serieskaperne innhentet dyktige skuespillere, som alle utfyller rollene sine bra. Det at det meste av handlingen er lagt til Norge, synes jeg er litt artig, spesielt at det er en haug med norske skuespillere med. Jeg kjedet meg ikke på noe vis underveis i serien, men skulle ønske den hadde holdt seg på det samme nivået som pilot-episoden gjorde hele veien. Da ville dette blitt en skikkelig godbit. Dessverre er dette en middels-pluss god Sci-fi/krim serie. Så tross av at den tar seg kraftig opp mot slutten, og at den ikke alltid virker like troverdig, får ´The Innocents`en snill firer på terningen fra undertegnede.

Omtalespalte: TV-Serie / Sesong

Dette er en samling av anmeldelser av TV-Serier og sesonger av dem.
Les flere spalteomtaler: TV-Serie / Sesong

Kritikker i media av S01