Anmeldelse av Mission: Impossible - Fallout, amerikansk film fra 2018

Action, Eventyr, Thriller Spilletid: 147 minutter Aldersgrense: 12 år

Mission: Impossible - Fallout - Trailer 04.02.2018

Actionmesterverk som fenger stort!

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 31.07.2018]

Når et IMF-oppdrag går feil, får det katastrofale konsekvenser for deler av verden. Ethan Hunt må forsøke å gjenoppta oppdraget for å hindre ytterligere katastrofer, og hans lille men dyktige team tar på seg oppgaven. Hunt får selv prøvd sine moralske og etiske prinsipper, hvor personlige utfordringer også henger over ham, mens CIA på sin side begynner å lure på motivene hans. En global katastrofe står for døra når internasjonale terrorister med plutonium og atombomber i hende virkelig utfordrer Hunt og cos evner til å forhindre planene deres.

M:I-franchisen er noe så sjeldent, og imponerende, som en filmserie som bare blir bedre og bedre, nå oppe i film nummer 6 i rekken. Christopher McQuarrie har igjen regien, som i forrige film. Også denne gang klarer han å lage en heidundrende medrivende actionrull hvor mye er lett å ta for gitt, men som egentlig oppviser skyhøye filmtekniske kvaliteter.

Selv om det er håpløst å henge med i alle svingene her, til det er manus alt for spekket med navn, twister og opplysninger, er filmen for øvrig behagelig oversiktlig slik av vi får en god følelse av hva som står på spill og hva det innebærer for de involverte. Denne nerven holder historien i god gang, mens de klassiske M:I-grepene, som masker, selvdestruerende oppdragsinstruksjoner, action og signalscener, er tydelig til stede også denne gang.

Og la oss bare hylle filmen for det den gjør best: action, action og action! Her får vi servert flere hinsides imponerende utførte enkeltscener.

En lang, vill og vakker motorsykkeljakt i Paris er nesten surrealistisk å overvære, gitt at den er spilt inn i millionbyens gater. Et pusteberøvende fallskjermhopp setter tidlig tonen, mens det som trolig er filmhistoriens sykeste og mest imponerende helikopterjakt tilhører denne filmen.

Det som likevel er den virkelige godbiten, og litt ekstra spennende for oss nordmenn selvsagt, er det som skjer i tilknytning til og på selve Preikestolen. Her blir ting bygd opp i en lang, herlig og svært så spennende sluttdel som både gir oss spenning, medrivende konfrontasjoner og et actiondriv som virkelig fenger! Kristoffer Joner står dessuten i en liten og viktig rolle som en spinn gal atomforsker og spiller rollen sin frydefullt herlig!

Og hva angår lille, men store, Cruise himself? Joda, han ser fremdeles ut som han er 23 år og holder seg imponerende godt. Det er bare til å ta av seg hatten for denne unike karen og skuespilleren som nok en gang gjør det meste av actionscener og stunt selv.

Enkelte scener, inkludert den allerede så kjente Preikestol-scenen, gjør oss småkvalme i magen og man gisper etter luft mens Cruise henger utpå fjellveggen, utforbi et helikopter, eller hopper mellom hustakene i London. Det er så lett å smile og storkose seg med dette, men sannheten er jo også at svært få skuespillere gjør dette etter ham, om noen i det hele tatt.

Skal man disse Mission:Impossible - Fallout for noe, må det bli at den føles litt vel lang, særlig da midtdelen ikke engasjerer så voldsomt der den føles litt for erketypisk agentmat med sine tilhørende kjente ’sett det før’-grep og vendinger. Her føler man at filmen blir litt plankekjøring, samtidig som man egentlig slutter å bli så overrasket eller imponert over twistene.

Det er heller ikke alltid at komboen skyhøy filmteknisk realisme, og beleilige ulogiske genreoverdrivelser, gir toppeffekt. Humoren sitter stort sett som den skal dog, og de emosjonelle linjene mellom Hunt, hans partnere og damer, krydres utover i passende mengder, uten irriterende overdrivelser.

En mer enn nok velfylt film til tross, dette klarer heldigvis ikke å overdøve intensiteten i enkeltscener, i de halsbrekkende stuntsene, og det faktum at vi vet at Cruise gjør alt selv. Summen av alt dette skaper denne kvaliteten som det aller meste fra selv Hollywood sjeldent tangerer på dette nivået, nært opptil det som må være et filmteknisk mesterverk. Skillet mellom reell action og cgi-effekter er dessuten per i dag så vanskelig å skille, at man ofte overhode ikke er i stand til å se og vite hvor mye ekte/uekte man faktisk har sett. Resultatet blir som best slik det er orkestrert og gjennomført i Mission:Impossible – Fallout.

(Foto/Copyright: United International Pictures)

- Mission: Impossible 5 - Still going strong!
- Mission Impossible 4 - Frem med popcornet!
- Mission - Impossible 3 - Frisk oppfølger
- Mission - Impossible 2 - Usannsynlig og underholdene
- Mission - Impossible - Første film glimter virkelig til

- Mission: Impossible 5 - Still going strong!
- Jack Reacher - Lovende start, men det dabber av...

- Acionfilm - Les flere.
- Thriller - Les flere.