Anmeldelse av Fjorten suger (Fjorton suger), svensk film fra 2004

Drama, Romantikk Spilletid: 83 minutter Aldersgrense: 11 år

Voldtekt og kjærlighet på grensen til voksenlivet

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 04.08.2018]

Den fjortenårige Emma, drar på en fest, med storebrorens venner. På festen blir hun for full, og blir voldtatt av en av brorens kamerater imens hun sover. Emma vet ikke hvordan hun skal takle voldtekten. Hun har lyst til å fortelle det til foreldrene og politiet, men hun klarer ikke helt å si fra. Da er det eneste lyspunktet for Emma skategutten Aron som hun liker godt. Broren til Emma merker at det er noe galt med Emma og det frustrerer ham. Da gjenstår det å se hvordan Emma klarer å komme seg videre i livet og konfrontere overgriperen...

Ungdommer hører hjemme på film og ungdomsfilmer er ofte noe som engasjerer mange unge. På coveret stod det ‘Den besta svenska ungdomsfilmen sen Fucking Åmål’. Det var nok skryt til at jeg valgte å se filmen, fordi Fucking Åmål var en svært kul film som jeg husker godt da den kom. Vi får en mørk og optimistisk skildring av hvordan det er å være tenåring i Sverige. Vi blir med på både oppturer og nedturer i de unges liv. Materialet skildrer det som kan beskrives som grenselandet mellom barn og voksen.

Filmen tar opp aktuelle problemstillinger med ungdommer som blir for fulle og blir offer for voldtekt. Filmen er bygget opp som et drama og det er en del sårhet i materialet. Alt begynner litt trått før en vond voldtekt kommer til overflaten. Derfra og inn blir filmen straks mer seriøs. Vi får se at 14 år gamle Emma straks blir mye mindre livlig og livsglad når det skjer. Vi ser at hun ikke vet hvordan hun skal takle voldtekten.

‘Fjorton suger’ er regissert av et ungt regissørkollektiv bestående av Filippa Freijd, Martin Jern, Emil Larsson og Henrik Norrthon. Det tok dem fem uker å spille inn filmen en sommer i Skåne. I alle de bærende rollene finner vi amatørskuespillere og også folka bak filmen er med på sin første spillefilm. Det er et veldig dokumentarisk fotoarbeid på filmen. Det gjør at man får en følelse av å være med gjengen, nesten som om ungdommene skulle filmet det selv. Det blir heftig bruk av håndholdt kamera som virrer alle veier når det skjer noe for å få med seg det som skjer.

Men selv om filmen tar opp såre temaer, så føles den ikke intens nok til ungdomsfilm å være. Filmen har dog sine stunder, men alt i alt blir det som binder sammen filmen litt for lettvint og billig. Vi får også en kjærlighetshistorie med Emma og en ung skatergutt. Filmen klarer ikke helt å gripe meg hele veien. Det er ikke skuespillernes feil, men heller regigrepene og manuset som ikke klarer å overbevise meg om at dette er ‘ekte’ vare. Det hjelper dog litt på med tilsynelatende improviserte replikker og litt dogmefilmpreg over filmen.

‘Fjorton suger’ er ikke i nærheten av å følge den moderne klassikeren Fucking Åmål på noe plan. Likevel synes jeg det er litt imponerende å se viljen hos disse den gang så unge filmskapere som får til mye med enkle midler. Filmen har en bra hovedkonflikt, men feiler nok mer på limet i filmen som skal bygge opp rundt rollefigurene og tematikken i filmen som ikke føles like troverdig til en hver tid. Det føles litt som om filmen ikke klarer helt å bestemme seg for hvor den vil og heller safer med å inneholde litt av alt. Men alt i alt er filmen godt severdig, men blir aldri helt den ungdomsfilmen som jeg håpte på. Til det sliter den med å markere seg skikkelig som ungdomsfilm. Tror nok også at filmen fungerer best på et yngre publikum og ikke for de mer voksne.

Omtalespalte: Utenfor Hollywood

Les flere spalteomtaler: Utenfor Hollywood