Anmeldelse av Sidney Hall, amerikansk film fra 2017

Drama, Mysterie Spilletid: 119 minutter

Hjerteskjærende

[Skrevet av: Geir Karlsen, Dato: 21.07.2018]

Sidney Hall, en spirende forfatter, finner uventet suksess og kjærlighet i en tidlig alder - for så å forsvinne uten et spor.

(Filmens originaltittel er The Vanishing of Sidney Hall, men kun av praktiske årsaker, så vil jeg kalle filmen for Sidney Hall i anmeldelsen.)

Sidney Hall var en film jeg ikke hadde hørt om, og således ikke hadde noen forventninger til. Det var ren tilfeldighet at jeg syntes filmens beskrivelse hos Canal Digitals filmleie virket interessant, og valgte den som fredagsfilmen mens man inntok et bedre måltid. Det skulle vise seg at det ikke bare var kroppen som fikk næring den kvelden, men også sjelen.

Jason Dolan og Shawn Christensen som skrev manuset til denne filmen, sistnevnte har også regien, har uten tvil skapt en virkelig liten perle med Sidney Hall. Historien rørte ved nærmest hele spekteret mitt av følelser - fra latter og lykke til depresjon og det tragiske, i spedd sann kjærlighet på godt og vondt. Historien føles rå og dypt personlig - en udekket nerve som sender ringvirkninger gjennom følelsene dine som ringer på et stille tjern i skogen, i det man bryter overflaten.

Castingen har de gjort seg flid med, alle skuespillerne i Sidney Hall gjør en formidabel jobb med å sette manuset til Dolan og Christensen ut i livet. Michell Monaghan (Mrs. Hall), Elle Fanning (Melody), Logan Lerman (Sidney Hall), Blake Jenner (Brett Newport) er bare et knippe av skuespillerne som helt tydelig har virkelig gått inn i rollene sine - noe som kan sies om hele rollebesetningen. Når man glemmer at en sitter i sofaen og ser en film, og i stedet får følelsen av at man virkelig er en flue på veggen som observerer mennesket på sitt mest sårbare, og nesten feller en tåre på grunn av det - så viser det hvor godt skuespillet er i denne filmen.

I tillegg til å skrive manuset, har Shawn Christensen også regien, noe han løser mesterlig. Filmen forteller historien ikke helt kronologisk, men veksler frem og tilbake. En slik fortellermåte kan fort bli litt kaotisk, men i Sidney Hall gjennomfører Christensen dette sømløst og tar oss med på en reise inn i menneskets natur med en sylskarp regi som fører til at hele filmen føles dynamisk og naturlig. Det kunne liksom ikke vært gjort på noen annen måte enn slik Christensen har gjort det - det ville ikke passet.

Spesialeffekter er det ikke så mye av i Sidney Hall - og for å være ærlig, så trengs det heller ikke. Det hadde bare tatt fokus vekk fra den så bittersøte og hjerteskjærende historien filmen forteller. Det er lagt vekt på historien, godt skuespill og god fortellerevne - og gud bedre hvor godt de har håndtert nettopp det.

Jeg vil ikke fortelle for mye på forhånd - jeg vil at du opplever filmen selv, med så blanke ark som mulig. Så man ikke er forutintatt allerede før man trykker play.

Det trilles i hvert fall en solid sekser på terningen for The Vanishing of Sidney Hall. Den filmen gjenopprettet litt av min tro på menneskeheten igjen, og sitter i skrivende stund med en klump i halsen fordi jeg måtte tenke gjennom filmen på nytt for å skrive denne anmeldelsen. The Vanishing of Sidney Hall gjorde virkelig et inntrykk på meg, på godt og vondt.

The Vanishing of Sidney Hall finnes på Canal Digitals filmleie (T-We) og SF Anytime.

Omtalespalte: Dramafilm

Her finner du omtaler av dramafilmer.
Les flere spalteomtaler: Dramafilm

• Irishfilmcritic.com