Anmeldelse av Somebody Feed Phil, amerikansk tv-serie fra 2018

Dokumentar Spilletid: 60 minutter

Alle elsker Phil!

[Skrevet av: Geir Karlsen, Dato: 10.07.2018]

I tillegg til film og TV-serier, så har jeg en avhengighet - jeg tør påstå at jeg kan bruke betegnelsen junkie, så “ille” er det. Denne avhengigheten gjør at jeg virkelig klarer å slappe av, det er meditasjon, zen, yin og yang rullet inn i en velsmakende pakke. Det er verken narkotika, alkohol eller spillegalskap det er snakk om - det er matprogrammer.

Jeg er altetende innen denne sjangeren, men fra tid til annen så dukker det faktisk opp noen programmer som er gode, ikke bare for ganen, men for kropp og sjel også. Programmene til den nylig avdøde Anthony Bourdain er et godt eksempel på dette - høstet nominasjoner og priser gjorde han også, blant annet flere Emmy-priser.

Det spørs kanskje om dette programmet, Somebody Feed Phil, vil få like gode anmeldelser av kritikerne, da det nok ikke er like velskrevet og fortellende som Bourdains No Reservations og Parts Unknown. Men programmet er morsomt, lettbeint underholdning, kulinariske fristelser i fleng og når jeg kjenner avslappelsen komme snikende mens jeg ser på, så er ikke kvalitetsstempelet langt unna…

Somebody Feed Phil følger Phil Rosenthal, en av skaperne av Alle Elsker Raymond, mens han reiser verden rundt, smaker på alskens god mat og får mange nye opplevelser samtidig som han har et humoristisk skråblikk på det hele - de vittige kommentarene hans kommer på løpende bånd, og det er vanskelig å ikke la seg sjarmere og trekke på smilebåndet i løpet av episodene.

Som sagt, så er dette et veldig lettbeint program, så noe dyp samfunnskritikk av landene han besøker er det fint lite av. Men Rosenthal byr veldig på seg selv, og hans godlynte humor og imøtekommende vesen gjør at man sitter igjen med en veldig god følelse i etterkant. Definitivt et program man bør se, hvis en skulle ha en dårlig dag og trenger en oppmuntring.

Det er ganske tydelig at både Phil og crewet hans har det veldig gøy på disse reisene rundt om i verden. I tillegg til John Bedolis, så er programmet skrevet av Phil og hans bror Rich Rosenthal. I sesong 2 får man vite at hans sønn Ben også er en del av crewet, så det er nok et bra samhold i crewet, noe som synes godt i de ferdige programmene.

I denne anmeldelsen er jeg på ingen måte objektiv, da jeg har fått veldig sansen for Somebody Feed Phil, og ikke minst for Phil selv. Det er liksom noe med hans åpne og godhjertede væremåte som gjør dette programmet til en herlig, kulinarisk opplevelse - samtidig som en sitter igjen med godt humør og en umåtelig trang til å se neste episode umiddelbart.

Jeg triller en solid femmer på terningen for Somebody Feed Phil. Som sagt, ikke fordi at programmet har et sylskarpt manus eller lignende - men helt enkelt på grunn av humoren og den godhjertede væremåten til Phil, som gjenoppretter litt av troen på menneskeheten igjen.

De to sesongene så langt av serien finner du på Netflix.

Kritikker i media av S01