Anmeldelse av Rumble Fish, amerikansk film fra 1983

Kriminal, Drama, Thriller Spilletid: 94 minutter

Visuelt sterk og særegen ungdomsfilm

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 10.07.2018]

Rusty James er en ung mann som har mye å stri med. Han har en alkoholisert far og en avdød mor og en utskudd av en bror som kjører motorsykkel og har reist bort. Gjengene er også oppløst og Rusty savner det gamle livet festing og opprør mellom gjengene. Rusty savner sin bror som han forguder og da han kommer tilbake er han ikke den samme gamle lenger. Vi blir med Rusty gjennom en tid med festing, dating og rivalisering med gutta...

Regissør Francis Ford Coppola har laget mye klassikerfilmer i alt fra ‘Gudfaren’ til ‘Apokalypse nå!’. Rumble Fish er en veldig spesiell film som regissøren selv holder som sin personlige favoritt av de filmene han har laget. Filmen er meget kunstnerisk laget og skutt i sort og hvitt. Det hele føles noe tungrodd til tider og dialogen føles noe tilgjort, men når jeg vender meg til den spesielle stilen, blir filmen raskt mer underholdende. Mot slutten sitter jeg klistret og har fått virkelig sansen for filmen.

Dette er skapt som en slags reise inn i ungdommens verden. Det er en reise fylt med mye familiebånd, testosteron, alkohol og seksualitet. Det utarter seg som en reise inn i en svett drøm. Filmen flyter avgårde der vi henger med ungdommene. Det blir mye skildringer av hete netter for ungdommene som dyrker kveldene der alt det som de trakter etter skjer. Nettene passer også godt inn med sort-hvitt stilen i filmen med mye skildring av skygger, lys og mørke.

Det er god variasjon i det som skjer og alt er passe skrudd til, men likevel får du inntrykket av å være en passiv del av gjengen. Liker også at filmen skiller seg litt ut i mengden over ungdomsfilmer med sin særegne stil og utførelse av filmen. Det blir slåssing og rivalisering, dansing, nær døden opplevelser, død, sex og sosialisering. Heller ikke godt å si hvor dette vil ende og når slutten setter inn føler du at du har vært med på noen hektiske døgn. Det blir også en spesiell scene i filmen der vi får se gutta observere et akvarium med fargefulle ‘Rumble Fish’ i en dyrebutikk. Fiskene bærer også de eneste som har farger i hele filmen, og har også en viktig symbolsk effekt i filmen.

Skuespill og musikk er en viktig ingrediens i filmen. Du får mange unge og lovende skuespillere som senere skulle bli store profiler. Filmen rommer stjerner som Mickey Rourke, Nicolas Cage, Laurence Fishburne og Dennis Hopper. Og mindre stjerner som var store for sin tid som Chris Penn, Diane Lane og Matt Dillon. Sistnevnte spiller hovedrollen og okei innsats som alfahannen Rusty James. Musikken på sin side begynner energisk med heftig bruk av trommer og annet litt mer eksperimentelt. Liker også hvordan musikken endrer seg igjennom filmen med stor forskjell på dag og natt.

Filmen lyser kulhet hele veien. Det blir kanskje litt mye til tider, men filmen lander heldigvis på beina. Handlingen er heller mer symbolsk enn troverdig i tråd med det regissøren forsøkte å oppnå. Liker også det visuelle uttrykket i filmen som gir filmen heftig mye estetisk giv, og sammen med musikken og lyden som blander seg inn i musikkbildet, så slår dette som en slegge til tider. Dette var mitt første møte med denne filmen som jeg knapt hadde hørt om før jeg plukket den opp på strømmetjenesten Mubi, og den gav meg en flott filmopplevelse jeg ikke visste jeg ville ha. Om du liker filmer som grenser til det kunstneriske og samtidig tåler unges problemer på film, så er dette noe du bør få med deg.

Terningkast: 5-

- Regnmakeren - Davids kamp mot Goliat i rettssystemet
- Jack - Robin Williams herlige tolkning av gutten med vokseproblemer
- Dracula - Interessant Draculaframstilling med det visuelle på plass
- Gudfaren 3 - En grei avrunding på mafiaeposet om Gudfaren
- Apokalypse Nå! - En reiseskildring gjennom krigens terror
- Gudfaren 2 - Mot toppen i mafiaens første tid i USA
- Gudfaren - Fantastisk mafiaunderholdning!

Omtalespalte: Dramafilm

Her finner du omtaler av dramafilmer.
Les flere spalteomtaler: Dramafilm

• DVD Clinic