Anmeldelse av November Criminals, amerikansk film fra 2017

Kriminal, Drama, Mysterie Spilletid: 85 minutter

Ingen ny indie-perle

[Skrevet av: Torstein Ryen-Pettersen, Dato: 07.07.2018]

Midt oppi et lass med blockbustere og enormt gode produksjoner innen TV-serier hvor man virkelig får fordypet seg i kriminelle saker, finner man de små filmene hvor et mord skal oppklares. Jeg husker godt hvor mye indie-filmen «Brick» snek seg inn under huden i måten den fortalte om et mordmysterium. «November Criminals» er derimot (og dessverre) ingen ny indie-perle.

Addison (Ansel Elgort) og Phoebe (Chloë Grace Moretz) er på vei hjem, men stopper innom for å kjøpe seg en kaffe de kan ta med seg. De blir servert av Addisons venn, Kevin, før de så drar videre. Like etter blir Kevin drept og Addison tar på seg ansvaret med å finne ut hvorfor han ble drept, samt at han vil finne morderen.

Når jeg legger frem filmens handling på denne måten kan det kanskje virke som om dette er en helt vanlig krimthriller hvor det kun dreier seg om et mord. Men slik er det ikke for «November Criminals». Jeg vil faktisk nesten si at mordet kun er et bakteppe for å fortelle om et forhold mellom to venner som kanskje kan være noe mer enn vennskap. I tillegg synes jeg også livet som ungdom, forhold til foreldre og vennskapets sterke bånd kommer godt frem her. Det ligger altså mye under overflaten som ikke virker veldig relevant, som faktisk danner grunnlaget for hele filmen og hovedkarakterenes utvikling. Mordet er kun en katalysator som får ting til å skje.

Og man skjønner at det dreier seg om de mer hverdagslige tingene når faren til Ansel Elgort er spilt av fantastiske David Strathairn, mens moren til Chloë Grace Moretz spilles av Catherine Keener. Det er svært rutinerte skuespillere hvis karakterer ikke har noe å si for mordet. De står derimot frem som støttespillere i en tid hvor barna takler følelser på godt og vondt, og selv om de har begge hver sin måte å oppdra barn på – viser det seg kanskje at de kan komme med noe godt, som igjen fører barna deres nærmere hverandre.

Filmen har et lavmælt klimaks (om jeg kan kalle for et klimaks), som egentlig oppsummerer filmen på godt vis. Dette er aldri spennende og aldri så oppslukende at jeg ikke klarer å ta øynene bort fra skjermen, men det er en greit gjennomført dramathriller hvor romansen slår hardere enn mordet. Kanskje litt synd, for en bedre vinkling og mer fokus på det spennende ville fått pulsen opp litt. Her sitter jeg med hvilepuls uten store krumspring, og et par byks hadde gjort seg. For filmen er egentlig litt kjedelig. Bare bittelitt.

- Hitchcock - Fornøyelig om spenningens mester

Omtalespalte: DVD / Blu-Ray