Anmeldelse av Ferdinand, amerikansk film fra 2017

Animasjon, Eventyr, Komedie, Familie, Fantasi Spilletid: 106 minutter Aldersgrense: Alle år

Kjent historie, dratt litt for langt

[Skrevet av: Torstein Ryen-Pettersen, Dato: 07.07.2018]

Hver eneste julaften har vi i en årrekke sett på Disneys kavalkade hvor vi har sett kjente og kjære tegnefilmer rulle over TV-skjermen mens ribbelukta har spredd seg i hele huset. En av tegnefilmene der har vært den med den lille oksen Ferdinand som helst ville sitte under korketreet og lukte på blomstene. Nå er det mulig å se denne historien i en oppdatert og lengre utgave gjennom Blue Sky Studios' sin nyeste animasjonsfilm, enkelt kalt «Ferdinand».

Oksen Ferdinand er ikke helt som andre okser. De andre oksene vokser seg store og sterke og trener for å bli en del av tyrefekter-miljøet, mens Ferdinand er en pasifist som helst bare vil ta livet med ro. Men hans største lidenskap (som er å lukte på blomster) gjør at han ved et uhell for kjenne et bistikk som gjør ham helt vill. Dette får en kjent matador se og plukker ut Ferdinand til å delta i en stor arena. Men har Ferdinand det i seg, eller er han kun en snill okse som ikke klarer å gjøre en flue fortred?

Jeg, som veldig mange andre, har et forhold til oksen Ferdinand gjennom Disneys kavalkade på julaften. Flere ganger enn jeg kan telle på fingre og tær har jeg latt meg sjarmere av den lille oksen som ikke vil være som de andre. Enten det er fordi han tør være seg selv, eller at vi også får se hva som faktisk bor i ham om han blir trigget. Det er noe ærlig, søtt og fryktløst over hele historien, men hele historien er blitt dekket godt fra før gjennom den halvtimes lange TV-filmen som vi er godt vant med fra før. I denne langfilmen føler jeg faktisk at de drar det for langt. Her skal vi bli godt kjent med oksen og hans «indre demoner» som vekkes til live gjennom at han ikke ser ut til å komme seg unna knipen med å være en del av et tyrefekter-show. Og så legge det til en sidehistorie hvor Ferdinand skal reise hjem, de han møter på turen (om i bunn og grunn også er utskudd hele gjengen de også) og et enda større innblikk i den store og ufarlige oksens hjerte. Søtt, ikke sant?

Egentlig så er jeg mettet på hele historien, så det hjelper lite av Ferdinand anno 2017 er godt dekket med søtt innhold som vil fenge de aller minste. Har du sett den gamle versjonen så er vel egentlig du dekket også. Joda, «Ferdinand» er en oppdatert versjon som både ser og høres bedre ut. Og med utgivelsen på det nyeste fysiske formatet, 4K UHD, er det en fryd å la denne prøve seg på hjemmekinoen. Men selv om den faktisk underholder og gjør seg greit for et nytt publikum, er det ikke nok at den bruser med fjærene for å se praktfull ut.

Innholdet i historien er det samme velkjente og jeg synes at de små sorte hullene ikke blir fylt på særlig interessant vis. Hadde de kanskje harselert litt med karakteren og historien på et relativt ufarlig og subtilt vis, ville kanskje de eldste i familien også fått grunn til å le og kose seg litt. Uheldigvis blir hele filmen et offer for Ferdinands indre tanker og filosofi. Filmen er søt og veldig ufarlig, slik at den passer perfekt for målgruppen. Det er kanskje en klisjé, men den er ikke på langt nær så rørende, effektiv eller god som det Pixar pleier å levere. Men DET skal godt gjøres.

- Rio 2 - Fornøyelig karneval i Amazonas
- Rio - Flott og vakkert, men noe masete fra Rio
- Istid 3 - Dinosaurene kommer - Knallsterk tredjeomgang!
- Istid 2 - Mer moro med Sid og flokken når istiden går mot slutten
- Istid - Istid er fremdeles en artig familiefilm

Omtalespalte: 4K/UHD

Her finner du omtaler av 4K/UHD-filmer.
Les flere spalteomtaler: 4K/UHD

• Barnevakten.no
  • Observer (UK)
  • Sunday Times (UK)
  • Film Racket
  • Contactmusic.com
  • Your Movies / cleveland.com
  • The Mail on Sunday (UK)
  • Hindustantimes.com
  • MovieFreak.com