Anmeldelse av The 15:17 to Paris, amerikansk film fra 2018

Biografi, Drama Spilletid: 94 minutter

Tre amerikanske venner mot en farlig mann

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 04.07.2018]

Vi følger en mann på vei med tog til Paris. Alt er basert på en sann hendelse som fant sted på et tog mellom Amsterdam og Paris 21. august 2015. Filmen begynner med å bygge opp rundt hovedrollefigurene og hvordan de møttes som barn på skolen, eller rettere sagt rektors venteværelse. Guttene leker krig i skogen etter skolen og ber aftenbønn om kvelden. Vi følger forhistorien til guttene, samtidig som vi ser terroren på toget til Paris finne sted der en mann har bevæpnet seg og begynner å skyte etter uskyldige folk på overfarten...

Clint Eastwood har befestet seg som en av de skikkelige store ringrevene i regissørbransjen. Han har levert drøssevis av solide filmer de siste 30 årene og det er imponerende av en regissør som begynner å nærme seg 90 år gammel. For ikke lenge siden så jeg American Sniper som jeg likte godt. Denne filmen har ikke fått like god kritikk, men synes det alltid er interessant å se hva Clintern disker opp med i en ny film.

Filmen er veldig langsom i oppbyggingen. Det virker som om fortellingen om terroren ikke får nok rom i filmen. Det kan være av ymse årsaker, men for meg virket det litt rart å få en trygg historie ved siden av den grimme terroren. Mødrene deres liker ikke medisiner og tror ikke sønnene deres sliter, selv om de til stadighet ender opp på rektors kontor. Men det viser seg at det skal bli skikkelige folk av disse vennene også. Vi får se de tre vennene verve seg for militæret og etter det skjønner vi litt hvordan dette kommer til å utvikle seg.

Jeg Skjønner filmen har fått mindre oppmerksomhet når filmen ikke har de mest profilerte skuespillerne. Filmen rommer faktisk de virkelige heltene. Da Clint Eastwood ikke fant noen skuespillere til filmen sin, valgte ham å bruke de ekte heltene i rollene. Det skaper en veldig autentisk stemning. Liker heltene bra. De er karismatiske, skikkelige og tøffe karer.

Dette er mer et mer tradisjonelt drama. Filmen har fokus på vennskap heller enn å være en terrorthriller og vier terroren svært lite oppmerksomhet. Vi blir med vennegjengen på tur som minner om en hvilken som helst typisk Europaferie, helt til de møter våpenmannen på nært hold. Selve bakstetaket mot slutten av filmen er faktisk ganske spennende. Da skifter filmen litt karakter. Slutten er også litt traust, men kanskje nødvendig for å ære heltene.

Jeg hadde ikke hørt om filmen før jeg skaffet meg den på Blu-ray. Likevel synes jeg denne filmen var bra interessant. Den var dog ikke noen innertier, men likevel bra for sitt segment. I begynnelsen synes jeg filmen var for omstendelig, men etterhvert likte jeg at vi kom under huden på de tre vennene. Dette var et bra drama og Clint Eastwood viser at han kan stille opp med solide saker ennå. Filmen er dog kanskje litt for tam for folk flest, men likevel bra troverdig. Liker hvordan filmen bygger seg sakte men sikkert opp i de to parallelle historiene mot det store sammenstøtet. I mine øyne overrasket filmen noe. Kanskje fordi jeg ikke hadde noen forventninger til filmen på forhånd. Hadde likevel trodd jeg skulle få noe litt annet enn det filmen gav meg, men likte den trivelige historien om et bra vennskap veldig godt.

- Sully - Eastwood imponerer, igjen!
- American Sniper - Realistisk og sterkt om amerikansk krigshelt
- J. Edgar - Eastwood flesker til igjen!
- Hereafter - Eastwood gjør det igjen
- Invictus - de uovervinnelige - Meget folkelig om folkets president
- Changeling - Sterkt drama med mystisk vri
- Gran Torino - Gretten gammel gubbe rir igjen!
- Flags of Our Fathers - Skyting er ikke alt
- Brev fra Iwo Jima - Krigen sett fra en annen side
- Mystic River - Veldig bra med god flyt fra begynnelse til slutt
- Blodspor - Eastwood leverer greit
- Space Cowboys - Lang transportetappe til den store underholdningen starter
- Forbrytelsen - En mann sitter på dødscelle, men er han uskyldig dømt?
- All Makt - Når presidenten er en morder...
- Broene i Madison County - Kjærlighetsdrama fra Clint Eastwood

• Film Freak Central
  • Quad City Times
  • Reelfilm.com
  • Otroscines.com
  • Sacramento News & Review
  • Sensacine
  • The Times of India