Anmeldelse av Kongens Ridder (First Knight), amerikansk film fra 1995

Drama, Romantikk Spilletid: 134 minutter Aldersgrense: 15 år

Kong Arthur i et trekantdrama pluss andre stridigheter

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 30.06.2018]

Filmen begynner med at ridderne kommer hjem fra krigene. Da ville kongen over Camelot, Arthur, gifte seg. Men freden skulle ikke vare. Den sterkeste av ridderne, prins Malagant, hadde lenge misunt kongen hans makt og ære. Han la seg ut med Arthur og forlot Camelot i sinne. Landet deltes mellom de som støttet prins Malagant for egen vinning, og de som fortsatt var lojale mot kongen. Og så var det Lancelot, som var en omstreifer uten drømmer om fred, rettferdighet eller riddertittel. Tidene var harde, og en mann fikk livnære seg som best han kunne. Lancelot kunne kjempe med sverd og det kom han langt med...

Dette er en annerledes Kong Arthur-historie som ikke sentrerer seg rundt hvordan Arthur ble konge, men heller hans senere liv. Vi får også oppleve ridderne av det runde bord og Lancelot, men magibiten med Merlin er ikke med i filmen. Alt minner mer om kryssingen mellom en Arthur-film og en Robin Hood-film. Filmen kom litt etter Tyvenes Prins med Kevin Costner og er rett i samme segment som den. Vi snakker middelalder, kjærlighet, edle helter, gode konger og onde trøbbelmakere. Synes også filmen har brodert inn en kjærlighetshistorie som virker noe påklistret. Denne er omtrent kopiert fra Tyvenes Prins, utenom musikken til Bryan Adams som er droppet. Hun er en blivende dronning og han er en ridder. De elsker hverandre, men det store spørsmålet er om de kan få hverandre?

Filmen sparkes igang med en sverdkamp der Lancelot briljerer med sverdet. Produksjonen skaper illusjoner om store middelaldersamfunn. Det er også tidvis mye action i filmen med spektakulære kriger og kampsekvenser med både sverd og buer og annet som hører krig til. Filmen har en veldig enkel historie i bunn. Det er stor aldersforskjell mellom den unge vakre kvinnen og den rundt dobbelt så gamle kongen som først var ment å gifte seg med hverandre. Vel har Sean Connery vært et sex-symbol, men dette var kanskje litt mye forskjell. Men illusjonen fungerer sånn noenlunde, selv om det er noe kunstig. Vi skjønner også ganske raskt at det ikke er disse som kommer til å ende opp med hverandre.

Sean Connery er perfekt som den karismatiske og myndige Kong Arthur. Han har stor autoritet i både stemme og rollefigur som gjør veldig mye for at filmen skal fungere. I den andre hovedrollen finner vi Richard Gere, som har stor sjarme og mye energi i sin rolle som Lancelot. Julia Ormond spiller den yndige drømmedamen. Hun er kanskje ikke det mest kjente navnet, men har figurert i filmer som ‘Den fantastiske historien om Benjamin Button’, ‘Frøken Smillas fornemmelse for sne’ og ‘Lidenskapens Pris’.

Jeg liker noe av handlingen og filmen er tidvis bra underholdende, men jeg synes rammene for historien er litt for simpel. Vi skjønner alt for raskt hvor dette bærer hen og filmen føles ikke realistisk nok med alt for edle helter som ikke bryr seg så mye om livet sitt, som å redde andre de bryr seg om. Moralen er også på topp med rollefigurer som er i overkant snille og tjener kun det gode for en hver pris. Jeg liker slike karer, men de vokser ikke akkurat på trær i den virkelige verden. Heldigvis er dette film og da er slike ting greit, selv om jeg verdsetter mer naturlige saker også.

Filmen er fint severdig, men har ikke holdt seg like godt gjennom årenes løp. Og selv om dette er bra teknisk laget, så er manuset litt for gjennomskurbart, enkelt og klisjepreget. Det gjør at dette aldri blir noe særlig spennende. Det ødelegger noe for min del. Filmen har dog helt klart et potensiale i bunn, men det virker som om filmskaperne har safet for mye når det gjelder å treffe de store massene. Det gjør at filmen føles som en simpel filmfortelling som jeg ikke engasjeres like mye i. Skulle nok sett en litt mer naturlig tilnærming i måten filmen er laget på. Det blir rett og slett litt for mange billige løsninger på både handlingsmomenter og actionsekvenser. Jeg synes likevel at filmen ser ganske bra ut, men at den kunne vært mer livlig. Jeg har også noe kritikk til kostymedesignet og slottene som ser litt vel billige ut. Men alt i alt en severdig film som massene setter mer pris på enn den som bryr seg mer om kvalitet på både historie og manus.

- Rat Race - Ikke langt mellom latterkulene
- Ghost - Kjærlighet mellom kvinne og spøkelse
- Top Secret! - Solid tullekomikk
- Hjelp vi flyr - Bokstavelig talt morsom klassiker

Omtalespalte: Romantikk

Her finner du omtaler av romantiske filmer.
Les flere spalteomtaler: Romantikk

• Rollingstone.com