Anmeldelse av Airheads, amerikansk film fra 1994

Komedie, Musikk, Kriminal Spilletid: 92 minutter

Moro når tre musikere tvinger seg på en radiostasjon

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 24.06.2018]

Chazz, Rex og Pip er tre musikere som har startet bandet ‘The Lone Rangers’ sammen. Alle tre er svært opptatt av å nå ut med musikken sin, men hva gjør man når ingen radiostasjoner vil spille musikken deres fordi de ikke er kjent nok? Jo, da går gutta drastisk til verks og bryter seg inn i en radiostasjon. Der forsøker de å få radio-DJ-en til å spille musikken deres, men da han nekter, bestemmer de seg for å sette hardt mot hardt. Det resulterer i at de tar DJ-en, hans sjef og noen andre arbeidere som gisler. Like etter omringer politiet radiostasjonen og media begynner å sette søkelys på dem...

Brendan Fraser spiller den korttenkte Chazz. Han sliter med forholdet til kjæresten og vil blir kjent, men ikke for en hver pris, selv om det kan virke slik. Han er blant annet veldig opptatt av å ikke selge musikken sin til de som ikke verdsetter den. Vi møter også hans enda dummere kamerater Rex (Steve Buscemi) og Pip (Adam Sandler). Sammen tar de over kontrollen i en hipp radiostasjon med en lekepistol.

Filmen begynner litt traust, men jeg ble mer og mer gira for filmen etterhvert. Vi lærer raskt hovedpersonene å kjenne. Liker kjemien mellom Brendan Fraiser, Steve Buchemi og Adam Sandler. De spiller hverandre gode og byr på en del artig komikk med sine artige rollefigurer. Det er også svært lite dødtid i filmen, men personlig skulle jeg ønske at filmen hadde enda mer poenger å spille på. Liker dog noen av tvistene og måten dette utvikler seg på. Men den snodigste birollen er det Michael Richards, best kjent som Kramer, som står for. Han spiller en nevrotisk kar som åler seg rundt i lufteanlegget og forsøker å få kontakt med politiet utenfor. Richards spiller rollen på svært fysisk vis, og får veldig mye ut av det lille han er med i filmen.

Regien er ved Michael Lehmann. Han har jobbet med komedier med kjente skuespillere før som Bruce Willis og Billy Crystal, men har aldri fått en skikkelig hitfilm på alles lepper, og det føles ikke ‘Airheads’ heller som, selv om det er kanskje Lehmanns aller beste film i karrieren. På manus finner vi Rich Wilkes som er mest kjent som manusforfatteren bak filmen xXx med Vin Diesel i hovedrollen. ‘Airheads’ er okei laget, men er ikke akkurat gjennomarbeidet med kjærlighet på regien. Her er det fint lite fancy detaljer, bare en rett frem komedie som på mange måter gjør jobben sin, men ikke så mye mer.

Filmen er ganske moro når den står på som verst, men fremstår ikke som så mye mer enn det. Skuespillerne bærer filmen på sine skuldre og shower mye. Det gjør at filmen blir ganske så underholdende til tider. Liker også hvordan filmen harselerer med musikkbransjen. Det gjør dette til en lett, morsom og småspennende film. Til og med Adam Sandler klarer å spille okei i denne filmen. Han spiller riktignok også denne gangen en lite smart fyr, men klarer å ikke overdrive for mye. Jeg vil også tro at dette nok vil appellere mer til unge tittere midt i tenårene. For dem kan jeg tenke meg er en skikkelig jokerfilm som vil slå an bra.

- 40 Dager og 40 Netter - Gjennomsnittlig sexkomedie med litt romantikk med på kjøpet

Omtalespalte: Komedie

Her trekker vi frem alle salgs komedier fra alle verdenshjørner og omtaler dem.
Les flere spalteomtaler: Komedie

• About.com