Anmeldelse av The Proposition, engelsk (britisk) film fra 2006

Action, Kriminal, Drama Spilletid: 104 minutter

The Proposition - Trailer 27.04.2007

Styggvakker, mørk og dyster western

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 20.06.2018]

Vi befinner oss i Australia på slutten av 1880-årne. Etter en voldsom skuddveksling der flere uskyldige blir drept tar Kaptein Maurice Stanley til fange de to yngste Burns-brødrene og gir den mellomste et ultimatum: Fang og drep den eldste broren, ellers blir den yngste broren, Mikey, hengt! Charlie får ni dager på seg. Og under disse dagene får kaptein Stanley selv har sin fulle hyre med å beskytte gisselet fra en mobb som vil ha hevn. Burns-brødrene er de ettersøkt for en serie svært brutale raid mot flere av gårdene helt i ytterkanten av ødemarken. Det blir litt av et oppgjør der ingen vil gi seg i kampen for hevn eller rettferdighet...

Dette er en flott westernfilm. Den er realistisk, velspilt og spennende. Filmen har ikke så høyt tempo, men det har nesten ingen andre westernfilm heller. Synes filmen klarer å tilføre noe til sjangeren i form av rått og samtidig naturlig inntrykk. Filmen er meget bra fotografert med mye kule landskapsbilder som passer helt fortreffelig inn for å forme denne westernfilmen. Og med superstilige solnedganger og ellers andre utrolig kule himmelformasjoner i kombinasjon med sky og sol blir dette en nytelse å oppleve.

Manuset er levert av multikunstneren Nick Cave som også har musikk til filmen. Caves musikk passer utmerket inn i filmen og skaper et sært og samtidig kunstnerisk vri på westernfilmen med forskjellige instrumenter som hører hjemme på tiden dette omhandler. En del av komposisjonene er ganske vakre og passer godt med det filmen forsøker å beskrive. Caves manus er også meget bra med en god fortelling i bunn, i det som er hans første spillefilmmanus. Liker filmfortellingen som ikke er lett å lese hva som kommer til å skje underveis. Det er noen tvister i filmen og disse er gode og skaper dynamikk i historien.

Regien er ved John Hillcoat står også bak postapokalyptiske ‘The Road’ med Viggo Mortensen i hovedrollen. Hillcoat leverer også en svært solid westernfilm. Filmen er tidvis også litt skitten og brutal med en god del blod, død og fordervelse, i sterk kontrast til det vakre landskapet og den ville naturen. Alt handler om de fredløses moralske dilemma i kamp med sherrifen som handler etter slik folket krever. Dette involverer konflikter mellom myndigheter og lovløse, og mellom den hvite mann og de urbefolkningen. Og selv om westernfilmen omhandler Australia, så kunne den såpass stedløs at den også utfordrer både amerikanske western og spahettiwestern.

Dette er en strålende film og filmskaperne gjør alt veldig solid i alle ledd. Vi kommer ikke utenom å applaudere fotograf, Benoit Delhommes, arbeid i filmen. Det blir også mye blod, svette og endeløst med sand. Liker hvordan dette er fortalt med åpenbar inspirasjon fra de gamle westernklassikerne til eksempelvis Sergio Leone. Den eneste små kritikken jeg har mot filmen er at slutten føles litt raskt avblåst. Skuespillerne er også med på å prege filmen med store navn som Guy Pearce, John Hurt og Emily Watson. Noen av voldsscenene er sterke og brutale, men likevel veldig troverdig slik det må ha vært når folk setter hardt mot hardt. Det gjør dette til en storfilm innenfor western. Det er bare småting for at dette ikke får toppkarakter.

- Lawless - Tøff i trynet, fort glemt
- The Road - Meget sterkt og dystert om dommedag.

Omtalespalte: Westernfilm

Her finner du omtaler av westernfilmer.
Les flere spalteomtaler: Westernfilm
- Utenfor Hollywood - Les flere.

• Filmguiden
  • Filmfeber.no

England, Australia

Pictures in Paradise Pty. Ltd., Autonomous, Jackie O Productions, Surefire Film Productions LLP