Anmeldelse av Star Wars - Episode 1 - Den Skjulte Trussel (Star Wars - Episode 1 - The Phantom Menace), amerikansk film fra 1999

Action, Sci-Fi, Eventyr Spilletid: 133 minutter Aldersgrense: 11 år

Ikke så dårlig som folk skal ha det til

[Skrevet av: Oliver Ødegård, Dato: 13.06.2018]

Star Wars Episode I: the Phantom Menace er regissert av George Lucas og er den første installasjonen i prequel-trilogien. Filmen handler om blokkering av handelsruter og at dronning Amidala skal signere et dokument. Anmeldelsen inneholder spoilers.

Anmeldelsen fortsetter under annonsen.

Jeg skal gå rett på sak og si at jeg ikke hater denne filmen. Jeg synes faktisk den er ganske OK.

I likhet med andre likte jeg ikke Jar Jar (Ahmed Best). Han er forferdelig plagsom og drar teite vitser, men jeg har lært å overse ham. CGI-en på Jar Jar ser faktisk ganske OK ut i dag. Noen Jar Jar-scener kan virke litt falske av og til, men det ser ganske bra ut, særlig når vi har i mente at filmen kom ut i 1999. Det ser spesielt falskt ut når kameraet er nærme ansiktet, men uten Jar Jar hadde aldri Gollum eller alle andre motion capture-karakterer blitt født.

På den andre siden har vi den andre CG-en i filmen. Det meste av effektene i filmen ser ut som et videospill. Noe av det ser greit ut, som romskipene i verdensrommet. Kampen mellom kampdroidene og gunganerne ser ikke bra ut. Det meste er utdatert på effektfronten.

Plotet er egentlig bare at dronning Amidala (Natalie Portman) må signere et dokument. Det er ikke veldig engasjerende, men det blir sjelden nevnt. Filmen er egentlig ganske underholdende. Flukten fra Naboo er spennende og podracet er morsomt selvom det er hentet mye inspirasjon fra Ivo Caprino's Flåklypa Grand Prix.

Jeg sliter med å finne ut hvem som er hovedkarakteren som kan være et problem.

Det er noen scener som blir litt kjedelige på grunn av dialogen. Dialogen er ofte skrevet som om det er et skriftlig dokument og det er unaturlig. Skuespillerne får det derfor vanskelig med å levere dialogen på en normal måte. Liam Neeson som Qui-Gon var kul, men karakteren blir spilt litt stivt. Det er fremdeles kult å se han som en Jedi. Det samme gjelder Ewan McGregor som Obi-Wan. Han leverer dialogen stivt og kjedelig, men han passer godt som karakteren når det kommer til stemmebruk og utseende. Jake Lloyd som Anakin var kanskje det verste ved filmen. Jeg liker ham enda dårligere enn Jar Jar. Det var mange andre gode barneskuespillere på audition, og alle var bedre enn Lloyd.

Yoda (Frank Oz) er med i en liten rolle og i DVD-versjonen av filmen er Yoda en dukke. I Blu Ray-versjonen ble han erstattet med en CGI-model. Jeg foretrekker så absolutt dokka. Samuel L. Jackson har rollen som Mace Windu. Alle i jedirådet sitter egentlig bare og nikker å smiler - som om de var noen nisser. De sender bare to jedier til Naboo for å ta seg av en invasjon, en aksjon som viser seg å bli et dumt valg.

Fienden i filmen er Darth Maul (Raymond Park). Jeg har ikke lest noen bøker om ham og jeg har kun sett deler av “the Clone Wars”, der jeg synes han er en fiende som funker dårlig. Han gjør ingenting annet enn å se skummel ut. Dette leder til den beste lyssabelduellen i prequel-trilogien. Denne kampen har veldig bra koreografi, men jeg hadde ønsket litt mer dialog mellom slagene.

Jeg synes at Maul burde vært hovedantagonisten i trilogien, så vi kunne fått vite mer om ham. I tillegg er det bedre å ha en antagonist enn flere forskjellige. Det burde vært Sidious (Ian McDiarmid) og Maul. Jeg vet at Darth Maul blir forklart i “Clone Wars”, men i filmene trenger jeg litt mer kjøtt på beina fra karakterens side.

Jeg tror faktisk at det skal være et mysterium at Palpatine er Sidious, men det er ganske klart at det er samme person. Stemmen er klin lik og på rulletekstene står navnet hans under begge.

Musikken under kampen mellom jediene og Maul er noe av det beste som kom ut av filmen. Filmmusikken er veldig bra.

Alt i alt synes jeg filmen er underholdende og det bør vel være førsteprioriteten til en film. Skuespillet og dialogen er ikke veldig god og spesialefektene er utdaterte (bortsett fra Jar Jar). Den har mange underholdende actionscener og jeg har ikke så mye imot at det er så mye politikk, noe som mange har kritisert filmen for. Designet på Coruscant er fantastisk, den er en av mine favorittplaneter. Naboo ser også vakket ut, selv om begge planetene kunne vært laget av mindre CG.

Terningkast: 4

- Solo: A Star Wars Story - Pen og detaljrik forhistorie om Han Solo
- Star Wars: Episode VIII - The Last Jedi - Heidundrende underholdende generasjonsskifte!
- Rogue One: A Star Wars Story - Svært underholdende og Star Wars-tro!
- Star Wars: Episode VII - The Force Awakens - Kvalitetsspekket og imponerende underholdende kraftoppvåkning
- Star Wars: The Clone Wars - En dårlig start på en god serie
- Star Wars - Episode 3 - Sithene tar hevn - Klisjemessig, men med kul bakgrunnshistorie
- Star Wars - Episode 2 - Klonene Angriper - Bedre og mer severdig enn sin forgjenger
- Star Wars - Episode 6 - Jedi-Ridderen Vender Tilbake - Den gode gamle Star Wars-finalen
- Star Wars - Episode 5 - Imperiet slår tilbake - Oppvisning i effektmakeri, underholdning og filmkunst
- Star Wars - Episode 4 - Stjernekrigen - Eventyrlig sci-fi på sitt beste

- Star Wars - Episode 4 - Stjernekrigen - Eventyrlig sci-fi på sitt beste
- Siste natt med gjengen - Drama om å være ung under optimismens USA

06.08.2010 sier Pål Frostad: Jeg er veldig enig med deg i dine betraktninger av dette. Dette ble en film som man ikke bryr seg nok om når man ser og man føler alt bare er helt greit. Dette er en Star Wars film som hadde fortjent å mye bedre enn å bli satt sammen til denne suppen av en film som ikke klarer å nå sine forgjengere høyere enn til ankelen.
27.06.2010 sier Kristine Oseth Gustavsen: Jeg har ennå ikke fått sett de nye Star Wars-filmene, og i følge mange jeg kjenner, er de såpass dårlige i forhold til de gamle at det ikke er helt vits i heller. Jeg blei ikke videre gira av å lese anmeldelsen din, sjøl om jeg helt sikkert ender opp med å se dem en gang. Må jo det når de faktisk fins og jeg har sett og likt de gamle. Har også hørt at alle spesialeffektene får det til å se ganske kunstig ut, i motsetning til de gamle der alt liksom har en slags hjemmelagd sjarm.

Omtalespalte: Sci-fi

Les flere spalteomtaler: Sci-fi
- Streaming - Les flere.
- DVD / Blu-Ray - Les flere.
- Acionfilm - Les flere.

• nationen.dagenstv.com
  • Tønsberg Blad
  • Drammens tidene
  • Romerikets Blad
  • dvdjournal.com

20th Century Fox, Lucasfilm Ltd.