Anmeldelse av Twin Peaks, amerikansk tv-serie fra 2017

Kriminal, Mysterie, Drama, Thriller Spilletid: 60 minutter

Sesong 3: The Return - Den verste TV-Serien jeg har sett

[Skrevet av: Oliver Ødegård, Dato: 11.06.2018]

Twin Peaks Sesong 3: the Return er skrevet av David Lynch og Mark Frost og er oppfølgeren av 90-tallsserien. Serien foregår 25 år senere og jeg vet ikke hva den handler om. Den er veldig utydelig i handlinga. Anmeldelsen inneholder spoilers.

Anmeldelsen fortsetter under annonsen.

Kort fortalt er dette den aller verste TV-serien jeg har sett. Jeg er glad på dine vegne dersom du likte den, men jeg forstår deg i så fall ikke. Jeg vil også gjøre det klart at jeg elsker den første sesongen av Twin Peaks. Jeg liker også den andre sesongen.

Sceneoppbygging

Jeg synes ikke denne sesongen burde ha navnet Twin Peaks. Serien foregår for det første ikke i Twin Peaks godt over halvparten av tida en gang. De få scenene som er i Twin Peaks er helt uten mening. Mesteparten av scenene er uten mening. Scenene er også ufordragelig lange. Eksempel: En scene hvor en person soper gulvet i 3-4 minutter hvorpå en person som ser ut som Jacques Renault (som jeg vil minne om at er død) plukker opp en telefon og sier et eller annet. Jeg husker ikke hva han sa, for jeg må ha sovnet mens denne tilfeldige fyren sopa gulvet.

Jeg leste på Twin Peaks-wikien at han som plukka opp telefonen var en slektning av Jacques Renault som av en eller annen grunn ser klin lik ut. Det kan være at han er en Black Lodge-klone, men vi får aldri vite det. Han er med i denne scenen og i bakgrunnen av noen andre scener, men det spiller ingen rolle fra eller til.

Musikken er det egentlig ikke så mye å si om. Musikk brukes nesten ikke, og når den først er på er det kun de gamle strofene som jeg synes er noe bra. Det er for øvrig få av de gamle melodiene som blir brukt.

Karakterer og skuespill

Skuespillet er trist. Dialogen framstår som om Google Translate ville ha sagt det. Tror virkelig Lynch at det er sånn folk snakker? I tillegg er det lange og kleine pauser mellom hver linje med dialog. Mye av dette har David Lynch skylda for, ettersom han regisserte denne katastrofen.

Kyle MacLachlan er hovedstjerna i serien og har egentlig ikke så mye å gjøre. Han er bare en tomsing hele serien igjennom. Til å være en tomsing gjør han en OK jobb, men langt ifra bra. David Lynch likte jeg ikke i det hele tatt. Naomi Watts spiller meget overdrevet. Tim Roth hadde ingenting å gjøre der, og lista fortsetter.

Dana Ashbrook som Bobby er egentlig den eneste som spiller godt. Han har ingen kleine pauser mellom dialogen og det ser ut som han virkelig prøver. Det er bare synd at han har ikke har noe å gjøre som har med et plot som knytes sammen med noe som helst. Alle de andre skuespillerene i Twin Peaks har lange pauser mellom dialogene sine, muligens unntatt Ben Horne (Richard Beymer).

Michael Ontkean som Harry S. Truman er ikke med i sesongen, men broren hans Frank (Robert Forster) er med. Han er kanskje den personen som er mest robot i Twin Peaks. Harry Goaz er tilbake som Andy, men som alle andre er dialogleveringa på bånn. Det samme gjelder Kimmy Robertson som Lucy og Michael Horse som Hawk.

Det er også mange andre unødvendige karakterer, som for eksempel Lawrence Jacoby, James Hurley, Big Ed, Norma Jennings, Shelly Briggs, Bobby Briggs og Nadine Hurley. Audrey Horne (Sherilyn Fenn) er med i noen minutter i serien. Det eneste hun gjør er å mase om å få dra til the Roadhouse, samtidig som mannen hennes maser om hvordan han skal ta av seg jakka.

Manus

En del av grunnen til at jeg ikke liker serien kan spores tilbake til manuset. Så godt som alle plotlinjene ble ikke forklart. Jeg har ikke noe imot at noen få plotlinjer ikke blir forklart som i sesong 2, men her er ingenting forklart. I det minste er de fleste plotlinjene i sesong 2 interessante, om ikke annet.

Det irriterer meg også at folk klager på at sesong 2 er rotete på grunn av at det er for mange plotlinjer, men ingen klager på sesong 3 sine mange unødvendige plotlinjer. Folk generelt klager ikke på det man bruker å klage på når det gjelder denne sesongen som jeg ikke forstår. Forskjellig betyr ikke nødvendigvis bra i mine øyne.

Det finnes egentlig ikke et plot. Det eneste jeg kan finne er å få den onde Cooper tilbake til the Black Lodge. Jeg tror at serien prøver å handle om Major Briggs fra forrige sesong, men disse rare kroppene de finner er med i begynnelsen og kommer plutselig tilbake mot slutten.

Når det kommer til episode 7 eller 8 forsto jeg ingenting . Denne episoden var nesten bare i svart-hvitt og var helt meningsløs. Ingenting i episoden gir mening. Det går fra eksplosjoner til bensinstasjon til “got a light?”. Jeg tror vi også får vite hvordan Bob ble til. Det er mye jeg ønsker svar på, men hvordan Bob ble skapt, vil jeg ikke vite. Kan han ikke bare være en demon og ikke en eller annen boble som kom ut av en eksplosjon? Det kan hende jeg tolka scenen feil, men det var absolutt det det så ut som. Episoden er helt nytteløs.

Cooper er veldig underbrukt i denne sesongen. Han går mesteparten rundt og maser etter kaffe og er veldig tissetrengt. Jeg tror det er ment til å være morsomt. Når han kommer til seg selv igjen kunne det ikke blitt mer underveldende. Han er ikke morsom som i de første sesongene. Han er like kjedelig i replikkleveringa som alle andre.

Det jeg likte minst er at de brakte Laura Palmer (Sheryl Lee) tilbake fra de døde. Mange elsker dette øyeblikket og sier det er rørende. Det eneste gripende med den scena er musikken. Lynch kunne ikke ha gjort det tydeligere. Med den scena sletta han i praksis de to første sesongene. Han putta in den første scena fra den første sesongen hvor vi ser Laura på stranda, men denne gangen fader hun vekk. Er folk klare over at han med dette grepet sletta alt det som ble fortalt i de første sesongene? Jeg trodde først at Lynch var ute etter å lage rom for sitt nye “Mesterverk”, men set ser ikke ut som om han ønsker å lage en fjerde sesong (heldigvis).

Jeg husker ikke helt hvilken rekkefølge dette gikk i, men jeg tror det var slik som dette: Cooper besøkte David Bowie i en tekanne som ga ham noen tall. Av en eller annen grunn bestemte han og Diane (Laura Dern) å kjøre like mange miles som tallene viste. Tydeligvis endra de personlighet ved å kjøre til en annen dimensjon. Jeg tror i alle fall at det var en annen dimensjon. Dette leder til en klein sexscene på 4-5 minutter. Diane forsvinner til Gud vet hvor og Cooper finner fram til Laura Palmer, som sier at hun ikke er Laura Palmer. Det er også en død kropp i huset hennes, som Cooper ikke reagerer på i det hele tatt. Han får henne med til huset til moren hennes, men oppdager at det ikke er hun som bor der lenger. Serien slutter med at Cooper spør hvilket år det er og at Laura skriker.

Serien har et par gode leveringer på skuespillerfronten, men det er ikke nok til at jeg kan like den. Handlinga gir ikke mening, ingenting blir forklart og den har noe av de kjedeligste scenene i det levende bildets historie. Jeg har ikke noe mot åpne slutter, men noe er nødt til å bli forklart. Det er kanskje noe symbolikk i det som jeg ikke ser, men jeg ønsker ikke å tenke så hardt på det. Ikke kom her å si at en person som soper gulvet symboliserer noe. Lett symbolikk som man forstår på stedet er greit, men her er det for mye. Jeg kan ikke tro at denne sesongen kan bli kalt en oppfølger av Twin Peaks når den ikke har noe med byen å gjøre.

Hvis du likte serien er det fint, men den var ikke noe for meg. Jeg skjønner bare ikke hvordan noen kan se på dette som underholdning. Det var ingenting underholdende der.

Terningkast: 1

Omtalespalte: TV-Serie / Sesong

Dette er en samling av anmeldelser av TV-Serier og sesonger av dem.
Les flere spalteomtaler: TV-Serie / Sesong
- DVD / Blu-Ray - Les flere.

Kritikker i media av S01

• Thrillmesoftly.com
  • blu-ray.com
  • Wegotthiscovered.com
  • Cinemagazine.nl
  • Black Girl Nerds

Lynch/Frost Productions, Showtime Networks, Rancho Rosa Partnership, Twin Peaks Productions